Pelitoiminnan Pieni Opas : Pelikasvatus osana Tikkurilan alueen nuorisotyötä
Tuomioksa, Heidi (2019)
Tuomioksa, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091718562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091718562
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida opas Tikkurilan alueen nuorisotyöntekijöille pelitoiminnan järjestämisen ja pelikasvatuksen toteuttamisen tueksi. Oppaan tavoitteena oli parantaa kohderyhmän tietämystä pelikasvatuksesta sekä lisätä valmiuksia pelitoiminnan toteuttamiseen. Työelämäkumppanina opinnäytetyössä oli Vantaan kaupungin nuorisopalvelut, erityisesti Tikkurilan pelitalo Respawnin henkilöstö.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen: sen kokonaisuus koostuu raportista ja oppaasta, jonka linkki löytyy raportin liitteistä. Keskeisiä käsitteitä opinnäytetyön teoriapohjassa ovat pelikasvatus ja oppaan kirjoittamisen sekä tieteen yleistajuistamisen periaatteet. Lisäksi opinnäytetyötä tehdessä on hyödynnetty projektityöskentelyn ja –suunnittelun teorioita ja menetelmiä. Sisällöllisesti opas perustuu pelikasvatuksen, pelaamisen ja nuoriso-ohjaamisen teoriaan. Opas toteutettiin digitaaliselle alustalle sen tavoitettavuuden ja mukautuvuuden takia.
Oppaan arviointi toteutettiin sähköisellä palautekyselyllä, joka sisälsi kolme osiota ja 12 kohtaa. Palaute kerättiin Tikkurilan alueen nuorisotyöntekijöiltä. Kyselyssä pyydettiin arvioimaan opasta sisällön ja tekniikan näkökulmista käyttäen numeerisia asteikkoja ja väittämiä. Lisäksi kyselyllä kartoitettiin työntekijöiden näkemyksiä oppaan aihepiirin ajankohtaisuudesta ja oppaan hyödyllisyydestä käytännön työn kannalta.
Tuloksien mukaan oppaan avulla pystyttiin välittämään uutta tietoa työntekijöille. Lisäksi prosessin aikana saatiin kerättyä tietoa ja ideoita pelitoiminnan jatkokehittämisen tueksi alueella. Palautteen perusteella opasta itseään voidaan kuvata onnistuneeksi perustasoisesti ja sen olevan jatkon kannalta hyödynnettävissä alueen pelitoiminnan tehostamiseen ja työntekijöiden pelikasvatuksen osaamisen kehittämiseen.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen: sen kokonaisuus koostuu raportista ja oppaasta, jonka linkki löytyy raportin liitteistä. Keskeisiä käsitteitä opinnäytetyön teoriapohjassa ovat pelikasvatus ja oppaan kirjoittamisen sekä tieteen yleistajuistamisen periaatteet. Lisäksi opinnäytetyötä tehdessä on hyödynnetty projektityöskentelyn ja –suunnittelun teorioita ja menetelmiä. Sisällöllisesti opas perustuu pelikasvatuksen, pelaamisen ja nuoriso-ohjaamisen teoriaan. Opas toteutettiin digitaaliselle alustalle sen tavoitettavuuden ja mukautuvuuden takia.
Oppaan arviointi toteutettiin sähköisellä palautekyselyllä, joka sisälsi kolme osiota ja 12 kohtaa. Palaute kerättiin Tikkurilan alueen nuorisotyöntekijöiltä. Kyselyssä pyydettiin arvioimaan opasta sisällön ja tekniikan näkökulmista käyttäen numeerisia asteikkoja ja väittämiä. Lisäksi kyselyllä kartoitettiin työntekijöiden näkemyksiä oppaan aihepiirin ajankohtaisuudesta ja oppaan hyödyllisyydestä käytännön työn kannalta.
Tuloksien mukaan oppaan avulla pystyttiin välittämään uutta tietoa työntekijöille. Lisäksi prosessin aikana saatiin kerättyä tietoa ja ideoita pelitoiminnan jatkokehittämisen tueksi alueella. Palautteen perusteella opasta itseään voidaan kuvata onnistuneeksi perustasoisesti ja sen olevan jatkon kannalta hyödynnettävissä alueen pelitoiminnan tehostamiseen ja työntekijöiden pelikasvatuksen osaamisen kehittämiseen.