HENKILÖSTÖLEHTI TARMON MERKITYS KOTKAN KAUPUNGIN SISÄISESSÄ VIESTINNÄSSÄ
Ahlgren, Aino (2010)
Ahlgren, Aino
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120617191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120617191
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on selvittää henkilöstölehti Tarmon merkitys Kotkan kaupungin sisäisen viestinnän välineenä. Henkilöstölehti Tarmoa julkaisee kaupungin viestintä- ja suhdetoimintayksikkö. Lehden asemaa viestintävälineenä kartoitetaan henkilöstölle laaditun sähköisen kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimus julkaistaan kaupungin intranetissä.
Opinnäytetyössä syvennytään tarkastelemaan yleisellä tasolla henkilöstölehtien asemaa yhteisöissä ja varsinkin lehtien siirtymistä sähköiseen muotoon, koska Tarmoa on julkaistu pelkästään verkossa vuoden 2010 alusta lähtien. Samalla luodaan katsaus Kotkan kaupungin henkilöstölehden historiaan. Työssä paneudutaan myös verkossa julkaistavan henkilöstölehden haasteisiin.
Kotkan kaupungin henkilöstölle laadittuun kyselyyn tuli 125 vastausta. Kyselytutki-mus osoittaa, että henkilöstölehti Tarmoa ei pidetä kovinkaan tärkeänä viestintäväli-neenä. Henkilöhaastattelut ja ajankohtaiset uutiset ovat lehden luetuimmat osiot, ja niitä lukijat haluaisivat julkaistavan lisää. Henkilöstöä kiinnostaa lisäksi lukea enemmän artikkeleita erilaisista työtehtävistä ja -paikoista. Tarmon siirtymistä verkkoon pidetään pääasiassa positiivisena asiana, mutta uuden numeron ilmestymisestä pitäisi tiedottaa tehokkaammin. Lehden ulkoasuun ja sivumäärään lukijat ovat olleet tyytyväisiä.
Kyselyn tulosten perusteella viestintä- ja suhdetoimintayksikössä on syytä miettiä henkilöstölehti Tarmon konseptia uudelleen. Verkossa julkaistavan lehden lukumuka-vuutta kannattaa parantaa, kuten myös sisällön laatua, jotta vanhat lukijat saadaan säi-lytettyä ja uudet tavoitettua. Tiedottamiseen on myös panostettava, muuten Tarmon ilmestyminen voi jäädä monelta huomaamatta. Näiden muutosten myötä henkilöstö-lehti Tarmo voisi kohentaa asemaansa kaupungin viestintävälineenä.
Opinnäytetyössä syvennytään tarkastelemaan yleisellä tasolla henkilöstölehtien asemaa yhteisöissä ja varsinkin lehtien siirtymistä sähköiseen muotoon, koska Tarmoa on julkaistu pelkästään verkossa vuoden 2010 alusta lähtien. Samalla luodaan katsaus Kotkan kaupungin henkilöstölehden historiaan. Työssä paneudutaan myös verkossa julkaistavan henkilöstölehden haasteisiin.
Kotkan kaupungin henkilöstölle laadittuun kyselyyn tuli 125 vastausta. Kyselytutki-mus osoittaa, että henkilöstölehti Tarmoa ei pidetä kovinkaan tärkeänä viestintäväli-neenä. Henkilöhaastattelut ja ajankohtaiset uutiset ovat lehden luetuimmat osiot, ja niitä lukijat haluaisivat julkaistavan lisää. Henkilöstöä kiinnostaa lisäksi lukea enemmän artikkeleita erilaisista työtehtävistä ja -paikoista. Tarmon siirtymistä verkkoon pidetään pääasiassa positiivisena asiana, mutta uuden numeron ilmestymisestä pitäisi tiedottaa tehokkaammin. Lehden ulkoasuun ja sivumäärään lukijat ovat olleet tyytyväisiä.
Kyselyn tulosten perusteella viestintä- ja suhdetoimintayksikössä on syytä miettiä henkilöstölehti Tarmon konseptia uudelleen. Verkossa julkaistavan lehden lukumuka-vuutta kannattaa parantaa, kuten myös sisällön laatua, jotta vanhat lukijat saadaan säi-lytettyä ja uudet tavoitettua. Tiedottamiseen on myös panostettava, muuten Tarmon ilmestyminen voi jäädä monelta huomaamatta. Näiden muutosten myötä henkilöstö-lehti Tarmo voisi kohentaa asemaansa kaupungin viestintävälineenä.