Palvelukonseptisuunnitelma : Case: TKK Saha Kokous- ja juhlatila
Elovaara, Mirka (2009)
Elovaara, Mirka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903181746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903181746
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistehtävä, jonka tavoitteena on kehittää kokouspalveluita Teknillisessä korkeakoulussa (TKK) luomalla suunnitelma uudesta palvelukonseptista, joka koskee TKK:n kokous- ja juhlatila Sahaa Otaniemessä. Osatavoitteina on, että työtä voisi hyödyntää muihin TKK:n tiloihin sekä tuottaa kokous- ja kongressialalle uutta tietoa palveluiden kehittämisen malleista.
Kehittämistehtävän aihe on lähtöisin muutostilanteesta vuonna 2008, jolloin TKK Sahan varaukset ja tilaisuudet siirtyivät TKK kokous- ja kongressikeskus Dipolin hoidettavaksi.
Palvelukonseptisuunnitelmassa näkökulmana on palveluprosessi, johon liittyy oleellisesti Sahan varauskäytäntö sekä tapa, jolla palvelua tuotetaan asiakkaalle. Lisäksi suunnitelmassa kiinnitetään huomiota palvelun laatuun, Sahan asiakasryhmiin sekä palvelutuotteen sisältöön.
Teoreettinen viitekehys käsittää erilaisia palveluiden kehittämisen malleja, joissa korostetaan asiakaslähtöisyyttä sekä systemaattista kehittämistä. Malleja on sovellettu tuotoksessa eli Sahan palvelukonseptisuunnitelmassa.
Menetelminä on käytetty benchmarkkausta, havainnointia sekä valmiita aineistoja. Benchmarkkaus on kohdistunut muun muassa TKK kokous- ja kongressikeskus Dipolin prosesseihin. Tekijä on havainnoinut TKK Sahan nykytilaa, palveluprosessia, asiakkaiden sekä henkilökunnan kokemuksia. Havainnointi on tapahtunut tekijän työtehtävien kautta Dipolin myyntipalvelussa. Valmiita aineistoja ovat olleet tilastot, palaverimuistiot ja muut dokumentit. Tekijän esiymmärryksellä on ollut myös iso osa kehittämistehtävän taustatietojen kartoituksessa sekä palvelukonseptin suunnitelmassa. Kehittämistehtävä on tehty pääosin vuoden 2008 aikana.
Kehittämistehtävän tuloksena on Sahan palvelukonseptisuunnitelma. Suunnitelman pohjana ovat olleet taustaselvitykset ja nykytila-analyysi, jotka ovat osoittaneet ongelmakohdat Sahan palveluprosessissa. Ongelmakohtiin on esitetty ratkaisu palvelukonseptisuunnitelman avulla. Suunnitelma on laadittu kolmeen eri vaiheeseen, joiden mukaan konsepti olisi tarkoitus toteuttaa tulevaisuudessa. Suunnitelman toteutus tekisi Sahan palveluprosessista asiakaslähtöisemmän sekä Sahasta kilpailukykyisen avoimilla markkinoilla. Lisäksi TKK:lla olisi mahdollisuus uudistua kokousalalla ja saada Otaniemeen lisää tapahtumia. Tulevaisuuden haasteena on suunnitelman toteuttaminen ja resurssien riittävyys, joista kumpuaa jatkotutkimuksen aiheet
Kehittämistehtävän aihe on lähtöisin muutostilanteesta vuonna 2008, jolloin TKK Sahan varaukset ja tilaisuudet siirtyivät TKK kokous- ja kongressikeskus Dipolin hoidettavaksi.
Palvelukonseptisuunnitelmassa näkökulmana on palveluprosessi, johon liittyy oleellisesti Sahan varauskäytäntö sekä tapa, jolla palvelua tuotetaan asiakkaalle. Lisäksi suunnitelmassa kiinnitetään huomiota palvelun laatuun, Sahan asiakasryhmiin sekä palvelutuotteen sisältöön.
Teoreettinen viitekehys käsittää erilaisia palveluiden kehittämisen malleja, joissa korostetaan asiakaslähtöisyyttä sekä systemaattista kehittämistä. Malleja on sovellettu tuotoksessa eli Sahan palvelukonseptisuunnitelmassa.
Menetelminä on käytetty benchmarkkausta, havainnointia sekä valmiita aineistoja. Benchmarkkaus on kohdistunut muun muassa TKK kokous- ja kongressikeskus Dipolin prosesseihin. Tekijä on havainnoinut TKK Sahan nykytilaa, palveluprosessia, asiakkaiden sekä henkilökunnan kokemuksia. Havainnointi on tapahtunut tekijän työtehtävien kautta Dipolin myyntipalvelussa. Valmiita aineistoja ovat olleet tilastot, palaverimuistiot ja muut dokumentit. Tekijän esiymmärryksellä on ollut myös iso osa kehittämistehtävän taustatietojen kartoituksessa sekä palvelukonseptin suunnitelmassa. Kehittämistehtävä on tehty pääosin vuoden 2008 aikana.
Kehittämistehtävän tuloksena on Sahan palvelukonseptisuunnitelma. Suunnitelman pohjana ovat olleet taustaselvitykset ja nykytila-analyysi, jotka ovat osoittaneet ongelmakohdat Sahan palveluprosessissa. Ongelmakohtiin on esitetty ratkaisu palvelukonseptisuunnitelman avulla. Suunnitelma on laadittu kolmeen eri vaiheeseen, joiden mukaan konsepti olisi tarkoitus toteuttaa tulevaisuudessa. Suunnitelman toteutus tekisi Sahan palveluprosessista asiakaslähtöisemmän sekä Sahasta kilpailukykyisen avoimilla markkinoilla. Lisäksi TKK:lla olisi mahdollisuus uudistua kokousalalla ja saada Otaniemeen lisää tapahtumia. Tulevaisuuden haasteena on suunnitelman toteuttaminen ja resurssien riittävyys, joista kumpuaa jatkotutkimuksen aiheet