Digitaalisuuden tuomien haasteiden huomioiminen liiketoiminnan kehittämisessä valokuvausalalla. Case: Savonlinnan Kuvakeskus Oy
Karvinen, Karri (2010)
Karvinen, Karri
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814710
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka valokuvausalalla toimivan Savonlinnan Kuvakeskus Oy:n liiketoimintaa tulisi kehittää muuttuvassa digitaalisessa valokuvausmaailmassa. Tarkoituksena oli luoda Kuvakeskukselle selvitys siitä, mihin suuntaan liiketoimintaa kannattaisi tulevaisuudessa kehittää. Digitaalisuus on muuttanut radikaalisti alalla toimivien yritysten toimintaa ja muuttaa tulevaisuudessakin. Opinnäytetyö on rajattu PK-yrityksen näkökulmaa vastaavaksi, sillä Kuvakeskus Oy, joka on PK-yritys, tilasi opinnäytetyön, joka haluttiin kohdentaa juuri sen liiketoiminnan kehittämiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui muuttuvasta markkinoinnista, digitaalisen liiketoiminnan muutoksista ja tuotteistamisesta. Näitä sovellettiin valokuvausalaan ja digitaalisuuden aiheuttamaan liiketoiminnan kehittämiseen, joka koostuu uusien palvelukokonaisuuksien luomisesta ja vanhojen palvelukokonaisuuksien uudelleenorganisoinnista.
Empiriaosuuden tiedonhankintatavaksi valittiin teemahaastattelut, joiden avulla valokuvausalan ammattilaisilta selvitettiin valokuvausalan tulevaisuuden näkymiä ja yritysten reagointia digitaalisuuteen. Teemahaastattelut sopivat parhaiten tällaisen aiheen tarkasteluun, sillä niiden avulla päästään keskustelemaan avoimesti valokuvakseen liittyvistä uhkista ja mahdollisuuksista. Työssä on hyödynnetty myös kirjoittajan omaa kokemusta alalta.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että valokuvausalan tulevaisuutta on vaikea tarkoin ennustaa, joten ajan hermolla oleminen ja tuotteistaminen ovat tärkeitä asioita Kuvakeskuksen liiketoiminnan kehittämisessä. Kuvien personoitavuus ja erilaiset kuvatuotteet nousivat liiketoiminnan kehittämisen kannalta tärkeäksi kehityskohteeksi yritykselle.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui muuttuvasta markkinoinnista, digitaalisen liiketoiminnan muutoksista ja tuotteistamisesta. Näitä sovellettiin valokuvausalaan ja digitaalisuuden aiheuttamaan liiketoiminnan kehittämiseen, joka koostuu uusien palvelukokonaisuuksien luomisesta ja vanhojen palvelukokonaisuuksien uudelleenorganisoinnista.
Empiriaosuuden tiedonhankintatavaksi valittiin teemahaastattelut, joiden avulla valokuvausalan ammattilaisilta selvitettiin valokuvausalan tulevaisuuden näkymiä ja yritysten reagointia digitaalisuuteen. Teemahaastattelut sopivat parhaiten tällaisen aiheen tarkasteluun, sillä niiden avulla päästään keskustelemaan avoimesti valokuvakseen liittyvistä uhkista ja mahdollisuuksista. Työssä on hyödynnetty myös kirjoittajan omaa kokemusta alalta.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että valokuvausalan tulevaisuutta on vaikea tarkoin ennustaa, joten ajan hermolla oleminen ja tuotteistaminen ovat tärkeitä asioita Kuvakeskuksen liiketoiminnan kehittämisessä. Kuvien personoitavuus ja erilaiset kuvatuotteet nousivat liiketoiminnan kehittämisen kannalta tärkeäksi kehityskohteeksi yritykselle.