Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Irtisanotut Työ-ja elinkeinotoimiston asiakkaana : muutostilanteessa olevien työnhakijoiden palvelutarpeet ja toiveet

Juntunen, Hanna-Mari (2010)

 
Avaa tiedosto
Juntunen_Hanna-Mari.pdf (1.928Mt)
Lataukset: 


Juntunen, Hanna-Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717345
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kartoittaa irtisanottujen työntekijöiden kokemuksia irtisanomistilanteesta, työttömyydestä ja sen erilaisista vaikutuksista heidän elämäänsä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille myös irtisanottujen työnhakijoiden palvelutarpeita ja toiveita TE-toimistolle sekä tarkastella saatujen vastausten perusteella mahdollisia kehittämistarpeita.

Aineisto on kerätty teemahaastattelun avulla, jossa on haastateltu 15 irtisanottua, muutosturvan toimintamalliin kuuluvaa työnhakijaa normaalin asiakastilanteen ohessa.

Yllättävät irtisanomistilanteet aiheuttavat epävarmuutta taloudellisesta tilanteesta ja omasta sekä perheen pärjäämisestä. Työttömyyden myötä turvattomuus, pelko tulevaisuudesta sekä viha ja katkeruus ovat vahvasti läsnä, joskin pieni loma työelämästä voi tuntua aluksi myös helpottavalta.

Irtisanotut työnhakijat toivovat TE-toimistolta erilaisten vaihtoehtojen esille tuomista, kokonaistilanteen näkemistä ja ymmärtämistä valmiiden ratkaisujen sijaan. Irtisanotut toivovat myös kannustamista, mahdollisuuksien näkemistä ja apua vaikeaselkoisiin ohjeisiin. Vasta irtisanottujen työnhakijoiden kohdalla toivon näkökulma ja kokonaistilanteen huomioiminen nousevat vahvasti esille.

Irtisanottujen työnhakijoiden vastausten perusteella keskeiseksi asiaksi nousee TE-toimiston palvelumallin parantaminen, varsinkin työttömyyden alkuvaiheessa olevaan henkilökohtaiseen palveluun panostaminen, ne auttavat työnhakijoita elämässä ja urasuunnittelussa eteenpäin. TE-toimiston alkupalvelussa olisi tilausta sosionomin muutostyön osaamiselle ja työnhakijan osallistamiselle, jolloin yksilöllinen palvelu toteutuisi ja työttömyyden pitkittymistä voitaisiin ennalta ehkäistä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste