Perehdyttämiskansio : Case: Rosk'n Roll Oy Ab
Palin, Elina; Pesonen, Jenni (2009)
Palin, Elina
Pesonen, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903191750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903191750
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli koota kattava perehdyttämiskansio Rosk’n Roll Oy Ab:n uusille työntekijöille. Kansion tarkoituksena oli luoda vakiintunut perehdyttämiskäytäntö kohdeyritykselle, mikä takaisi yhdenmukaisen perehdyttämisen kaikille. Kohdeyritys toivoi perehdyttämiskansion helpottavan uuden työntekijän sopeutumista työyhteisöön sekä omaan työhön.
Teoreettisen viitekehyksen tietopohjana käytettiin muun muassa Kjelin ja Kuusiston, Juholinin ja Honkaniemen teoksia. Viitekehyksessä keskityttiin perehdyttämisen ja sisäisen viestinnän teoriaan. Tietoperustaa hyödynnettiin perehdyttämiskansion työstämisessä.
Perehdyttämiskansioon koottiin tietoa esimerkiksi yrityksestä ja sen toiminnasta sekä jätelaista. Kansiossa esiteltiin myös työpaikan yleisiä käytäntöjä sekä henkilökuntaedut. Perehdyttämiskansion sisältöpohjana käytettiin niin opinnäytetyön tekijöiden omia aiempia perehdyttämiskokemuksia, kuin teoreettisessa viitekehyksessä ilmenneitä seikkoja, jotka kuuluvat hyvään perehdyttämiseen. Myös kohdeyrityksen toivomukset sisällön suhteen otettiin huomioon. Perehdyttämisen onnistumiseksi laadittiin yrityksen tarpeita vastaava perehdyttämisen seurantalomake sekä arviointilomake, jonka avulla perehdytettävä arvioi omaa perehdyttämistään.
Opinnäytetyön onnistumista arvioitiin Laurean opinnäytetyöohjeiston mukaisesti itsearviointina. Arvioinnissa syvennyttiin eri osioiden työstämisen onnistumiseen sekä tutkittiin mahdollisia kehittämiskohteita. Lisäksi kohdeyritykseltä saatiin myönteistä palautetta perehdyttämiskansion sisällöstä.
Perehdyttämiskansioon voisi jatkossa liittää esimerkiksi prosessikuvauksia yrityksen pääprosesseista sekä muita uudelle työntekijälle hyödyllisiä dokumentteja. On kiinni kohdeyrityksestä, kuinka tunnollisesti uudet työntekijät jatkossa opastetaan työhönsä.
Asiasanat: perehdyttäminen, perehdytettävä, perehdyttäjä, perehdyttämiskansio, sisäinen viestintä.
Teoreettisen viitekehyksen tietopohjana käytettiin muun muassa Kjelin ja Kuusiston, Juholinin ja Honkaniemen teoksia. Viitekehyksessä keskityttiin perehdyttämisen ja sisäisen viestinnän teoriaan. Tietoperustaa hyödynnettiin perehdyttämiskansion työstämisessä.
Perehdyttämiskansioon koottiin tietoa esimerkiksi yrityksestä ja sen toiminnasta sekä jätelaista. Kansiossa esiteltiin myös työpaikan yleisiä käytäntöjä sekä henkilökuntaedut. Perehdyttämiskansion sisältöpohjana käytettiin niin opinnäytetyön tekijöiden omia aiempia perehdyttämiskokemuksia, kuin teoreettisessa viitekehyksessä ilmenneitä seikkoja, jotka kuuluvat hyvään perehdyttämiseen. Myös kohdeyrityksen toivomukset sisällön suhteen otettiin huomioon. Perehdyttämisen onnistumiseksi laadittiin yrityksen tarpeita vastaava perehdyttämisen seurantalomake sekä arviointilomake, jonka avulla perehdytettävä arvioi omaa perehdyttämistään.
Opinnäytetyön onnistumista arvioitiin Laurean opinnäytetyöohjeiston mukaisesti itsearviointina. Arvioinnissa syvennyttiin eri osioiden työstämisen onnistumiseen sekä tutkittiin mahdollisia kehittämiskohteita. Lisäksi kohdeyritykseltä saatiin myönteistä palautetta perehdyttämiskansion sisällöstä.
Perehdyttämiskansioon voisi jatkossa liittää esimerkiksi prosessikuvauksia yrityksen pääprosesseista sekä muita uudelle työntekijälle hyödyllisiä dokumentteja. On kiinni kohdeyrityksestä, kuinka tunnollisesti uudet työntekijät jatkossa opastetaan työhönsä.
Asiasanat: perehdyttäminen, perehdytettävä, perehdyttäjä, perehdyttämiskansio, sisäinen viestintä.