Etäfysioterapian toimintamalli: Fysioterapian Contact Center
Sileekangas, Satu (2019)
Sileekangas, Satu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091318482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091318482
Tiivistelmä
Kehittämishanke on tehty yhteistyössä Helsingin kaupungin fysioterapiayksikön kanssa.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli yhtenäistää ja tehostaa fysioterapiayksikön käytäntöjä etäkuntoutuksen hyödyntämisessä ja järjestämisessä. Tavoitteena oli luoda yhtenäinen toimintamalli etäfysioterapian järjestämisestä Helsingin kaupungin fysioterapiassa osana yksikön sisäistä Contact Center -hanketta. Tausta-ajatuksena oli myös Helsingin kaupungin visio olla maailman toimivin kaupunki, jonka myötä kaupungin palveluita pyritään uudistamaan digitaalisiin palveluihin panostamalla.
Kehittämishankkeen lähestymistapana oli palvelumuotoilu. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin työpajatyöskentelyä ja kerätty aineisto analysoitiin käyttäen teemoittelua. Kohdeorganisaation henkilöstöä osallistettiin hankkeeseen järjestämällä kaksi työpajaa, joissa määriteltiin nykyiseen palvelumalliin liittyviä haasteita, visioitiin toimivampaa palvelua, sekä ideoitiin ratkaisuja haasteisiin. Näiden pohjalta innovoitiin kehittämishankkeen keskeisenä tuloksena uusi palvelumalli etäfysioterapialle, joka visualisoitiin Service Blueprintiksi. Palvelumallin pilotointi, lanseeraus ja arviointi rajattiin toimeksiantajan vastuulle.
Kehittämishankkeen tulosten mukaan etäfysioterapia voi mahdollistaa asiakkaalle intensiivisen ja saumattoman kuntoutuksen, joka mahdollistaa esteettömän pääsyn kuntoutuspalveluihin. Edellytyksenä tälle on kuitenkin yhtenäinen ja selkeä toimintamalli palvelun tuottamisesta, selkeät roolit, johdon sitoutuminen, sekä henkilöstön riittävästä osaamisesta huolehtiminen.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli yhtenäistää ja tehostaa fysioterapiayksikön käytäntöjä etäkuntoutuksen hyödyntämisessä ja järjestämisessä. Tavoitteena oli luoda yhtenäinen toimintamalli etäfysioterapian järjestämisestä Helsingin kaupungin fysioterapiassa osana yksikön sisäistä Contact Center -hanketta. Tausta-ajatuksena oli myös Helsingin kaupungin visio olla maailman toimivin kaupunki, jonka myötä kaupungin palveluita pyritään uudistamaan digitaalisiin palveluihin panostamalla.
Kehittämishankkeen lähestymistapana oli palvelumuotoilu. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin työpajatyöskentelyä ja kerätty aineisto analysoitiin käyttäen teemoittelua. Kohdeorganisaation henkilöstöä osallistettiin hankkeeseen järjestämällä kaksi työpajaa, joissa määriteltiin nykyiseen palvelumalliin liittyviä haasteita, visioitiin toimivampaa palvelua, sekä ideoitiin ratkaisuja haasteisiin. Näiden pohjalta innovoitiin kehittämishankkeen keskeisenä tuloksena uusi palvelumalli etäfysioterapialle, joka visualisoitiin Service Blueprintiksi. Palvelumallin pilotointi, lanseeraus ja arviointi rajattiin toimeksiantajan vastuulle.
Kehittämishankkeen tulosten mukaan etäfysioterapia voi mahdollistaa asiakkaalle intensiivisen ja saumattoman kuntoutuksen, joka mahdollistaa esteettömän pääsyn kuntoutuspalveluihin. Edellytyksenä tälle on kuitenkin yhtenäinen ja selkeä toimintamalli palvelun tuottamisesta, selkeät roolit, johdon sitoutuminen, sekä henkilöstön riittävästä osaamisesta huolehtiminen.