Luontoliikuntapalveluiden kehittäminen: Case: RYHDIN-Rakentaja
Vesalainen, Hele (2019)
Vesalainen, Hele
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091818601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091818601
Tiivistelmä
Asiakaslähtöisyyden vaateet ovat kasvaneet ja kilpailussa pärjätäkseen yrityksien on muokattava toimintaansa asiakaslähtöisempään suuntaan. Asiakaslähtöisyyden edellytyksenä on asiakasymmärryksen lisääminen.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajan luontoliikuntapalveluita asiakasymmärrystä lisäämällä sekä yrittäjän omaa osaamista kehittämällä. Kehittämishankkeen lähestymistapana oli toimintatutkimus, missä vuorovaikutteisuus ja pyrkimys muutokseen ovat keskeisiä elementtejä. Tiedonkeruussa ja hankkeen toteutuksessa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä: ideointia, pilotointia, palautekyselyä, osaamiskarttaa sekä osallistuvaa havainnointia. Ideointipajaan ilmoittautuneet asiakkaat pääsivät mukaan kehittämishankkeessa käynnistettyyn noin vuoden mittaiseen pilottiryhmään, missä luontoliikuntapalveluita testataan.
Tuloksien mukaan asiakkaat toivovat ohjatulta luontoliikunnalta räätälöityä tehokkuutta, uusia kokemuksia sekä elämyksellisyyttä. Asiakkaat toivovat ryhmän tukea ja kokevat, että yhdessä ja ohjaajan avulla he voivat tehdä myös sellaisia asioita, joita ei yksinään tulisi kokeiltua. Ohjaajalta toivotaan vahvaa osaamista ohjaustaidoissa sekä erilaisissa turvallisuuteen vaikuttavissa asioissa. Tuloksien perusteella toimeksiantajalle laadittiin osaamiskartta luontoliikunnan tarjoamiseen tarvittavista taidoista sekä kehittymissuunnitelma, jota toimeksiantaja pääsee toteuttamaan luonto-ohjaajan opinnoissa sekä pilottiryhmän kanssa. Asiakasymmärryksen lisäämistä jatketaan pilottiryhmän kanssa erilaisia luontoliikuntalajeja testaten ja palautetta keräten.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajan luontoliikuntapalveluita asiakasymmärrystä lisäämällä sekä yrittäjän omaa osaamista kehittämällä. Kehittämishankkeen lähestymistapana oli toimintatutkimus, missä vuorovaikutteisuus ja pyrkimys muutokseen ovat keskeisiä elementtejä. Tiedonkeruussa ja hankkeen toteutuksessa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä: ideointia, pilotointia, palautekyselyä, osaamiskarttaa sekä osallistuvaa havainnointia. Ideointipajaan ilmoittautuneet asiakkaat pääsivät mukaan kehittämishankkeessa käynnistettyyn noin vuoden mittaiseen pilottiryhmään, missä luontoliikuntapalveluita testataan.
Tuloksien mukaan asiakkaat toivovat ohjatulta luontoliikunnalta räätälöityä tehokkuutta, uusia kokemuksia sekä elämyksellisyyttä. Asiakkaat toivovat ryhmän tukea ja kokevat, että yhdessä ja ohjaajan avulla he voivat tehdä myös sellaisia asioita, joita ei yksinään tulisi kokeiltua. Ohjaajalta toivotaan vahvaa osaamista ohjaustaidoissa sekä erilaisissa turvallisuuteen vaikuttavissa asioissa. Tuloksien perusteella toimeksiantajalle laadittiin osaamiskartta luontoliikunnan tarjoamiseen tarvittavista taidoista sekä kehittymissuunnitelma, jota toimeksiantaja pääsee toteuttamaan luonto-ohjaajan opinnoissa sekä pilottiryhmän kanssa. Asiakasymmärryksen lisäämistä jatketaan pilottiryhmän kanssa erilaisia luontoliikuntalajeja testaten ja palautetta keräten.