Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Karl Fazer Cafén yritysasiakkaiden ostokäyttäytyminen vuosina 2008 ja 2009

Sipinen, Jenni (2010)

 
Avaa tiedosto
Sipinen_Jenni.pdf (3.350Mt)
Lataukset: 


Sipinen, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120417148
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella Karl Fazer Cafén yritysasiakkaiden ostokäyttäytymistä vuosina 2008 ja 2009 ja tyypitellä yritysasiakkaat sen mukaan erilaisiin ostajaryhmiin. Tavoitteena on saada yksityiskohtaisempaa tietoa Karl Fazer Cafén yritysasiakkaiden ostokertojen toistuvuudesta, satunnaisasiakkuuksista sekä myyntilukujen kehityksestä. Lisäksi pyritään löytämään syitä ostojen nousuille ja laskuille vuosina 2008 ja 2009 sekä pohditaan yritysasiakkaiden ostokäyttäytymistä selittäviä tekijöitä.

Teoriaosa koostuu suhdemarkkinoinnin määrittelystä keskittyen erityisesti asiakas- ja tuotevalvontaan. Lisäksi tarkastellaan kansantalouden tilannetta matkailu- ja ravitsemisalalla viime vuosina. Empiirinen aineisto on hankittu manuaalisesti keräämällä kuukausikohtaisilta laskuilta kaikkien yritysasiakkaiden ostot vuosilta 2008 ja 2009
Excel-tiedostoiksi. Vuoden 2008 aineisto koostuu 256:sta ja vuoden 2009 aineisto 316 yritysasiakkaasta ja heidän ostoistaan. Yritysasiakkaat on tyypitelty kuuteen eri yritysasiakasryhmään ostojen volyymin mukaan ja ostoista on tehty erilaisia kuvioita ostojen nousujen ja laskujen hahmottamiseksi. Analysoinnin tueksi myös kaikki yritysasiakkaiden tuoteostot vuosilta 2008 ja 2009 on kerätty kuukausikohtaisilta laskuilta yhdeksi tietokannaksi ja lajiteltu tuoteryhmittäin molemmilta vuosilta erikseen.

Tuloksista selviää, että vuoden 2008 ja vuoden 2009 yritysasiakkaiden kokonaisostojen kuviot muistuttavat profiililtaan toisiaan, vaikka ostovolyymi on erilainen. Ostot ovat laskeneet vuonna 2009 edelliseen vuoteen nähden 20,6 %. Ostojen laskua selittää osaltaan kansantalouden yleinen tilanne vuonna 2009, jolloin yritysasiakkaat tekivät tiukkoja säästötoimenpiteitä. Tuotteita ostettiin halvemmasta tuoteryhmästä kuin vuonna 2008 tai ostokerrat harvenivat. Lisäksi Karl Fazer Café menetti muutaman merkittävän yritysasiakkaan. Kuluva vuosi 2010 (tammikuu-lokakuu) näyttää kuitenkin elpymisen merkkejä, sillä kokonaisostot ovat nousseet vuoteen 2009 nähden 17,5 %.

Uusien asiakkuussuhteiden luomista kannattavampaa on pyrkiä aktivoimaan jo olemassa olevia yritysasiakkaita ja kohdistamaan heille lisämyyntiä. Tavoitteena on saada mahdollisimman monta tuottavaa tasaisesti tai jatkuvasti ostavaa uskollista yritysasiakasta. Lisäksi Karl Fazer Cafén on tehtävä itseään näkyvämmäksi osallistumalla erilaisiin markkinointitilaisuuksiin taatakseen yritysten välisen myynnin jatkuvuuden tulevaisuudessakin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste