Kotiateriapalveluiden prosessien kehittäminen. Esimerkkinä Vantaan Ateriapalvelut
Silvan, Anne (2010)
Silvan, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092013133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092013133
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kotiateriapalveluprosessien kehittämistarpeita. Aihe liittyy osana Vantaan kaupungin, Espoon kaupungin ja Laurea-ammattikorkeakoulun yhteiseen Wellfare Business Management -hankkeeseen, jossa keskitytään vanhuksille suunnattujen palveluiden kehittämiseen. Opinnäytetyössä esimerkkinä käytetään Vantaan Ateriapalvelujen tarjoamia kotiateriapalveluja.
Kotiateriapalvelu toimii kotihoidon tukipalveluna. Opinnäytetyössä kartoitetaan teorian pohjalta Ikääntyneiden kotiateriapalvelun tarpeita, asiakassuhteen muodostumista ja palvelun laatuun vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tarkastellaan palveluprosessin muodostumista ja kehittämistä, palvelun tuottavuutta ja sen johtamista. Kotiateriapalveluiden prosessien kehittämisen avulla voidaan vastata kasvavan asiakaskunnan tarpeisiin tulevaisuudessa.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytetään Vantaan ateriapalvelujen prosessien kuvaamista ja teemahaastattelua Vantaan Ateriapalvelun edustajille. Prosessikuvausten avulla tuodaan esille kotiateriapalvelun tilaus-, tuotanto-, jakelu-, laskutus- ja informaatio-prosessit. Lisäksi tavoitteena on hahmottaa prosesseihin osallistuvien toimijoiden vastuualueita, löytää kriittisiä toimintapisteitä sekä selkeyttää prosessien vertailua ja arviointimahdollisuuksia. Teemahaastattelun avulla kartoitettiin kotiateriaprosessien tämän hetkistä toimintaa ja kehittämistarpeita Vantaan Ateriapalvelussa.
Prosessikuvausten ja haastattelun perusteella kotiateriapalveluprosessien toimivuutta lisäisi kotiaterioiden sähköisen tilausjärjestelmän kehittäminen. Se selkiyttäisi toimintaa, edesauttaisi kotiateriapalvelun kehittämistä asiakaslähtöisemmäksi ja pienentäisi virheiden mahdollisuutta kotiateriatilauksien toimituksissa. Kotiateriapalveluprosessien kehittämisessä tulee huomioida asiakkaan yksilölliset tarpeet ja toimintakyky sekä lisätä yhteistyötä prosesseissa toimivan henkilöstön välillä. Lisäksi seutukunnallista yhteistyötä tulisi kehittää tukemaan kotiateriapalveluiden prosessien toimivuutta.
Kotiateriapalvelu toimii kotihoidon tukipalveluna. Opinnäytetyössä kartoitetaan teorian pohjalta Ikääntyneiden kotiateriapalvelun tarpeita, asiakassuhteen muodostumista ja palvelun laatuun vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tarkastellaan palveluprosessin muodostumista ja kehittämistä, palvelun tuottavuutta ja sen johtamista. Kotiateriapalveluiden prosessien kehittämisen avulla voidaan vastata kasvavan asiakaskunnan tarpeisiin tulevaisuudessa.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytetään Vantaan ateriapalvelujen prosessien kuvaamista ja teemahaastattelua Vantaan Ateriapalvelun edustajille. Prosessikuvausten avulla tuodaan esille kotiateriapalvelun tilaus-, tuotanto-, jakelu-, laskutus- ja informaatio-prosessit. Lisäksi tavoitteena on hahmottaa prosesseihin osallistuvien toimijoiden vastuualueita, löytää kriittisiä toimintapisteitä sekä selkeyttää prosessien vertailua ja arviointimahdollisuuksia. Teemahaastattelun avulla kartoitettiin kotiateriaprosessien tämän hetkistä toimintaa ja kehittämistarpeita Vantaan Ateriapalvelussa.
Prosessikuvausten ja haastattelun perusteella kotiateriapalveluprosessien toimivuutta lisäisi kotiaterioiden sähköisen tilausjärjestelmän kehittäminen. Se selkiyttäisi toimintaa, edesauttaisi kotiateriapalvelun kehittämistä asiakaslähtöisemmäksi ja pienentäisi virheiden mahdollisuutta kotiateriatilauksien toimituksissa. Kotiateriapalveluprosessien kehittämisessä tulee huomioida asiakkaan yksilölliset tarpeet ja toimintakyky sekä lisätä yhteistyötä prosesseissa toimivan henkilöstön välillä. Lisäksi seutukunnallista yhteistyötä tulisi kehittää tukemaan kotiateriapalveluiden prosessien toimivuutta.