Kaupunkikuluttajan mahdollisuudet kestävän kehityksen ruokaan yhdessä, luomusti ja paikallisesti - Esimerkkinä Tarmo lähikauppa Kumpuoti
Karvonen, Jani-Eemil (2010)
Karvonen, Jani-Eemil
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010

Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101113587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101113587
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ajatus syntyi kuluttajan ja paikallisen kyläkaupan Kumpuodin ja kestävän kehityksen kohtaamisesta Helsingin Kumpulassa. Alueella on yhteisö, joka järjestää kyläjuhlia ja ylläpitää kylätilaa ja harrastustoimintaa. Tarmo lähikauppa Kumpuodin alueella asuu myös ihmisiä, jotka ovat enemmän maalais- ja taiteilijahenkisiä kuin kaupunkilaisia. Pääongelma opinnäytetyössä oli, millaisia vaihtoehtoja kuluttajalla on pääkaupungissa omissa ostopäätöksissään tiedostaen kestävän kehityksen, ekologisuuden ja paikallisuuden merkityksen. Esimerkkiyrityksenä toimii lähikauppa Kumpuoti, jossa uusi yrittäjä on noin yhdeksän kuukauden ajan nostanut esille tuotteita ja elintarvikkeita, joissa luomu- ja
lähiruokavalikoimaa on tarjolla monipuolisemmin kuin muissa Tarmo lähikaupoissa.
Teoreettisessa osassa käydään läpi luomuun ja kestävään kehitykseen liittyvät keskeiset asiat ja luomutuotteet Kumpuodissa sekä Kumpulan alueena. Kuluttajan mahdollisuuksista ruokapiireihin, vaihtopiiriin ja kestävän kehityksen ruokaan tätä kautta omatoimisesti käydään myös läpi. Opinnäytetyö on tutkimus kuluttajan mahdollisuuksista valita ruokaa, joka on luonnonmukaisempaa ja kestävän kehityksen mukaista paikallisesti.
Tutkimustulosten ja haastattelujen pohjalta kuluttajat tiedostavat, mutta eivät vielä kuluta luomua tai lähiruokaa tai osallistu ruokapiireihin ja toimintaan paikallisesti tai yhteisöllisesti. Kysymyksiä herää, onko tällainen ajattelu vasta tulossa Suomeen ja Euroopan designpääkaupunkiin 2012, kun HS Nyt-liitteessä 19/2010 ollut artikkeli ”Positiivisuuden
puuhamies” kertoo tämän suuntaisen kansalaisaktiivisen vaihtoliikkeen toiminnan olevan lähtöisin kolme vuotta sitten Englannista. Nyt-liitteen artikkelissa mainittiin myös Kumpenni (nyk. tovi) palveluiden vaihdantayksikkönä, ruokapiirit ja kaupunkiviljelyä suosiva paikallisuus. Empiirisen haastattelun tulosten mukaan tällainen toiminta on kuitenkin heikosti tuttua eikä lähikaupan asiakkailla käytössä. Luomua ja lähiruokaa ostetaan kuitenkin
keskimäärin enemmän tiedostaen tai mahdollisuuksien mukaan yli kahden hengen kotitalouksissa. Ostoskori kattaa joitain peruselintarvikkeita, joita ovat meijerituotteet, leipä, viljatuotteet, kasvikset, vihannekset ja luomujauheliha, muttei enempää kuin keskimäärin 10–40 % kokonaismenoista. Kuluttajan kannalta ei ole päivittäistä tarvetta kuluttaa enemmän luomua tai lähiruokaa, kun voi ostaa ruokaa vain mukavasti läheltä.
lähiruokavalikoimaa on tarjolla monipuolisemmin kuin muissa Tarmo lähikaupoissa.
Teoreettisessa osassa käydään läpi luomuun ja kestävään kehitykseen liittyvät keskeiset asiat ja luomutuotteet Kumpuodissa sekä Kumpulan alueena. Kuluttajan mahdollisuuksista ruokapiireihin, vaihtopiiriin ja kestävän kehityksen ruokaan tätä kautta omatoimisesti käydään myös läpi. Opinnäytetyö on tutkimus kuluttajan mahdollisuuksista valita ruokaa, joka on luonnonmukaisempaa ja kestävän kehityksen mukaista paikallisesti.
Tutkimustulosten ja haastattelujen pohjalta kuluttajat tiedostavat, mutta eivät vielä kuluta luomua tai lähiruokaa tai osallistu ruokapiireihin ja toimintaan paikallisesti tai yhteisöllisesti. Kysymyksiä herää, onko tällainen ajattelu vasta tulossa Suomeen ja Euroopan designpääkaupunkiin 2012, kun HS Nyt-liitteessä 19/2010 ollut artikkeli ”Positiivisuuden
puuhamies” kertoo tämän suuntaisen kansalaisaktiivisen vaihtoliikkeen toiminnan olevan lähtöisin kolme vuotta sitten Englannista. Nyt-liitteen artikkelissa mainittiin myös Kumpenni (nyk. tovi) palveluiden vaihdantayksikkönä, ruokapiirit ja kaupunkiviljelyä suosiva paikallisuus. Empiirisen haastattelun tulosten mukaan tällainen toiminta on kuitenkin heikosti tuttua eikä lähikaupan asiakkailla käytössä. Luomua ja lähiruokaa ostetaan kuitenkin
keskimäärin enemmän tiedostaen tai mahdollisuuksien mukaan yli kahden hengen kotitalouksissa. Ostoskori kattaa joitain peruselintarvikkeita, joita ovat meijerituotteet, leipä, viljatuotteet, kasvikset, vihannekset ja luomujauheliha, muttei enempää kuin keskimäärin 10–40 % kokonaismenoista. Kuluttajan kannalta ei ole päivittäistä tarvetta kuluttaa enemmän luomua tai lähiruokaa, kun voi ostaa ruokaa vain mukavasti läheltä.