Näytä suppeat kuvailutiedot

Verkkokirpputorin perustaminen : case: Sonja Oy

Tuominen, Mari (2010)

dc.contributor.authorTuominen, Mari
dc.date.accessioned2010-12-09T09:08:06Z
dc.date.available2010-12-09T09:08:06Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2010120116625
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/23240
dc.description.abstractTämä opinnäytetyö käsittelee verkkokirpputorin perustamista. Työn teoreettisena viitekehyksenä toimii alkavan yrityksen, Sonja Oy:n, liiketoimintasuunnitelman ensimmäinen versio. Kyseessä on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön teoriaosuus on tutkimuslähtöinen; teoriaosuuteen on poimittu tutkimuksen kannalta keskeisiä aiheita. Työn lähdemateriaalin muodostavat kirjalliset ja sähköiset lähteet. Työn päätavoitteena on selvittää, kannattaako ideaa verkkokirpputorista viedä eteenpäin. Työn teoriaosuudessa käsitellään kirpputorien historiaa sekä tämänhetkistä tilannetta, verkkokaupankäyntiä yleisesti sekä tuotteiden toimittamista ja vastuukysymyksiä. Esimerkkinä tyypillisestä kirpputorista esitellään hollolalainen itsepalvelukirpputori Tiinu-Liinu. Alkavan yrityksen liiketoiminnan suunnitteluun liittyen kartoitetaan, millainen Suomi on yrityksen toimintaympäristönä. Lisäksi käydään läpi yritysmuotoja, yrittäjäksi ryhtymistä ja yritystoiminnan suunnittelua. Case-osiossa Sonja Oy:n liikeideaa testataan teoreettisesti tekemällä liiketoimintasuunnitelma Hoffrénin (2002) mallin mukaan. Sonja Oy:n toimialana on käytettyjen vaatteiden ja esineiden osto sekä myynti omalla verkkokirpputorilla. Toimintaajatuksena on tarjota asiakkaille vaivaton kanava tuotteiden hankintaan laadukkaalta kirpputorilta. Sonja Oy on osa-aikayritys, jonka perustaja työskentelee yrityksessä oman työnsä ohessa. Riittävä taloudellinen pohja Sonja Oy:n perustamiselle on olemassa. Toiminnan käynnistämiseen ei tarvita ulkopuolista rahoitusta. Kirpputorit ovat suosittuja. Alati kasvava huoli ympäristöstä lisännee käytettyjen tuotteiden kysyntää tulevaisuudessa. Sonja Oy:n konseptille löytynee markkinarako, minkä edellytyksenä on huolellisesti toteutettu markkinointi. Erityisesti uniikkien tuotteiden verkkokaupan pyörittämiseen liittyy paljon työtä. Jos tuotteet ovat halpoja, myyntiä on oltava paljon, jotta toiminta saadaan kannattavaksi. Tehdyn liiketoimintasuunnitelman perusteella suurimmalta uhkalta hankkeelle vaikuttaa se, etteivät yrittäjän aika ja voimat riitä toimintaan oman työn ohessa.fi
dc.description.abstractThis thesis deals with the establishment of an online flea market. The theoretical context of this thesis is a business plan made for a beginning company, Sonja Oy. The study is qualitative. The theoretical part of this thesis is study based and the themes of the theoretical section are significant for the empirical section. Both written and electronic sources have been used. The main objective of the study was to find out if the idea of an online flea market is worth further studying. The theoretical section starts with the history and present situation of flea markets. It then goes on to deal with online business in general, delivery and responsibility issues. One typical flea market, Tiinu-Liinu, is introduced. Finland as business environment, company forms, entrepreneurship and business planning are also touched on. In the empirical section, i.e., the case study, the business idea of Sonja Oy is tested theoretically by making a business plan. The business plan is made according to Hoffrén’s (2002) model. Sonja Oy buys secondhand clothes and things and sells them on an its online flea market. The business idea is to provide customers with and easy way to get high quality secondhand products. The founder of Sonja Oy has a full-time job and she intends to operate Sonja Oy alongside that. Extra funding will not be needed to start the business. All kinds of flea markets are popular now. It is probable that the trend is growing in the future; people will be more and more concerned of the environment. There is market niche for Sonja Oy if the marketing is done carefully. It takes a lot of work to run an online market of unique products. If the products are cheap one must sell a lot. Otherwise, the business will not be profitable. The business plan shows that the biggest threat seems to be the entrepreneur’s lack of time and energy. The operating of Sonja Oy takes a lot of time and it is probably not reasonable to operate this kind of business alongside a full-time job.en
dc.language.isofin
dc.publisherLahden ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleVerkkokirpputorin perustaminen : case: Sonja Oyfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/303
dc.organizationLahden ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysakirpputorit
dc.subject.ysaverkkokauppa
dc.subject.ysaverkkoliiketoiminta
dc.subject.ysayritykset
dc.subject.ysaperustaminen
dc.subject.ysaliiketoimintasuunnitelmat
dc.subject.ysaliiketoimintaympäristö
dc.subject.ysatoimintaympäristö
dc.contributor.organizationLahden ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordkirpputori
dc.subject.keywordverkkokirpputori
dc.subject.keywordverkkokauppa
dc.subject.keywordliiketoimintasuunnitelma
dc.subject.keywordyrityksen perustaminen
dc.subject.keywordSonja Oy
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|
dc.subject.disciplineLiiketoiminnan logistiikan koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot