Sisäkaupan vientiprosessin tehostaminen : case: Yritys X
Koivisto, Janne (2010)
Koivisto, Janne
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116525
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tehostaa asiakasyrityksen sisäkaupan vientiprosessia. Tarkastelu tapahtuu prosessin kulkua arvioimalla, jota varten oli tarpeen tuottaa myös työohje vientiassistentin nykyisestä toimenkuvasta. Työn tavoitteena on löytää nykyisen vientiprosessin haasteet sekä tarjota haasteita korjaavia kehitysehdotuksia. Tarkoituksena on pyrkiä herättämään asiakasyritys huomioimaan vientiprosessi kokonaisuutena sen sijaan, että pyritään tehostamaan sitä vain reagoimalla eteen tuleviin haasteisiin.
Työ on jaettu johdannon, teorian sekä empirian osioihin. Johdannon pääasiallinen tarkoitus on osoittaa tutkimuksen tarpeellisuus ja antaa lukijalle selvitys, millaisin metodein tutkimus on suoritettu. Teoriassa käsitellään tutkimuksen perustaa, millä pyritään saattaa lukija tietoiseksi sisäkaupan vientiprosessin taustoista; mitä se on, millaisia asioita on otettava huomioon sitä tehdessä sekä millaisia mahdollisuuksia sen suorittamiseen on. Tässä työssä on kiinnitetty huomiota myös asiakasyrityksen sähköisen liiketoiminnan vähäiseen hyödyntämiseen, mikä tuleekin vastaan sekä vientiprosessiin kohdistuvissa haasteissa että kehitysehdotuksissa. Empiria – osiossa esitellään asiakasyrityksen toimialaa, kerrataan lyhyesti tutkimuksen kulku sekä aikajana, kerrotaan asiakasyrityksen toiminnasta nykyisellään, sekä osoitetaan kehitystarpeet sekä annetaan kehitysehdotukset. Kehitysehdotuksia laadittaessa on pidetty mielessä asiakasyrityksen resurssit; muutokset vientiprosessiin tulee voida ottaa käyttöön yrityksen omalla päätöksellä, ja kohtuullisin kustannuksin.
Tutkimuksen tuloksena on syntynyt sisäkaupan vientiprosessia tehostavia kehitysehdotuksia. Keskeisenä tuloksena voidaan sanoa olevan tarve prosessin strategiseen johtamiseen, vaikka tulokset antavat myös operatiiviseen toimintaan keskittyviä kehitysehdotuksia. Asiakasyrityksen tulisi alkaa johtaa sisäkaupan vientiprosessiaan strategisesti. Tähän kuuluu paitsi oman toiminnan suunnittelu, myös yhteistyön lisääminen vientiprosessissa mukana olevien tahojen kesken. Kaikki operatiivisen toiminnan kehitysehdotukset liittyvät sähköisen liiketoiminnan tehokkaampaan hyödyntämiseen.
Työ on jaettu johdannon, teorian sekä empirian osioihin. Johdannon pääasiallinen tarkoitus on osoittaa tutkimuksen tarpeellisuus ja antaa lukijalle selvitys, millaisin metodein tutkimus on suoritettu. Teoriassa käsitellään tutkimuksen perustaa, millä pyritään saattaa lukija tietoiseksi sisäkaupan vientiprosessin taustoista; mitä se on, millaisia asioita on otettava huomioon sitä tehdessä sekä millaisia mahdollisuuksia sen suorittamiseen on. Tässä työssä on kiinnitetty huomiota myös asiakasyrityksen sähköisen liiketoiminnan vähäiseen hyödyntämiseen, mikä tuleekin vastaan sekä vientiprosessiin kohdistuvissa haasteissa että kehitysehdotuksissa. Empiria – osiossa esitellään asiakasyrityksen toimialaa, kerrataan lyhyesti tutkimuksen kulku sekä aikajana, kerrotaan asiakasyrityksen toiminnasta nykyisellään, sekä osoitetaan kehitystarpeet sekä annetaan kehitysehdotukset. Kehitysehdotuksia laadittaessa on pidetty mielessä asiakasyrityksen resurssit; muutokset vientiprosessiin tulee voida ottaa käyttöön yrityksen omalla päätöksellä, ja kohtuullisin kustannuksin.
Tutkimuksen tuloksena on syntynyt sisäkaupan vientiprosessia tehostavia kehitysehdotuksia. Keskeisenä tuloksena voidaan sanoa olevan tarve prosessin strategiseen johtamiseen, vaikka tulokset antavat myös operatiiviseen toimintaan keskittyviä kehitysehdotuksia. Asiakasyrityksen tulisi alkaa johtaa sisäkaupan vientiprosessiaan strategisesti. Tähän kuuluu paitsi oman toiminnan suunnittelu, myös yhteistyön lisääminen vientiprosessissa mukana olevien tahojen kesken. Kaikki operatiivisen toiminnan kehitysehdotukset liittyvät sähköisen liiketoiminnan tehokkaampaan hyödyntämiseen.