Ohjelmapalveluja päijäthämäläisittäin : tarjontaa ja tuotekehitystä Outdoors Finland -aktiviteetteihin pohjautuen
Huostila, Hanna-Mari; Pispala, Jaakko (2010)
Huostila, Hanna-Mari
Pispala, Jaakko
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121117894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121117894
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Outdoors Finland -hankkeessa määriteltyjen aktiviteettien tarjontaa Päijät-Hämeen alueella sekä näitä aktiviteetteja tarjoavien yritysten tuotekehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Outdoors Finland -hankkeessa määritellyt aktiviteetit ovat vaellus, sauvakävely, pyöräily, melonta, kalastus, hevosmatkailu sekä luonnon katselu ja kuvaus. Tässä opinnäytetyössä aktiviteetit on jaettu maa- ja vesistöaktiviteetteihin.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Maaseutumatkailuyrittäjien sähköisen markkinoinnin koulutushanke Sälli. Sälli -hanke pyrkii parantamaan koulutuksen avulla maaseudun matkailuyrittäjien valmiuksia ja osaamista sähköisessä markkinoinnissa.
Opinnäytetyön teoriapohjassa käsitellään matkailupalvelujen tuotekehitystä keskeisten lähteiden avulla. Tuotekehityksen tueksi teoriapohjassa avataan oleellisia käsitteitä matkailupalvelujen tuotekehitykseen liittyen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen kysely lähetettiin valituille päijäthämäläisille matkailuyrittäjille sähköpostilla. Kyselyllä haettiin vastauksia tutkimuskysymyksiin. Vastauksia kyselyyn saatiin 19 kappaletta. Teoriapohjan ja tulosten perusteella voitiin tarkastella matkailuyrittäjien palvelujen tarjontaa sekä heidän tuotekehitystään.
Yhteenvetona tuloksista voidaan todeta Päijät-Hämeen alueella maa-aktiviteettien tarjonnan olevan selkeästi vähäisempää vesistöaktiviteettien tarjontaan verrattuna. Tulosten mukaan asiakkaiden vaatimukset ja toiveet nousivat tärkeimmiksi vaikuttajiksi tuotekehityksessä. Tulosten perusteella huomattiin suuria puutteita asiakaspalautteen keräämisessä. Alle puolet vastanneista yrityksistä keräsi säännöllisesti asiakaspalautetta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Maaseutumatkailuyrittäjien sähköisen markkinoinnin koulutushanke Sälli. Sälli -hanke pyrkii parantamaan koulutuksen avulla maaseudun matkailuyrittäjien valmiuksia ja osaamista sähköisessä markkinoinnissa.
Opinnäytetyön teoriapohjassa käsitellään matkailupalvelujen tuotekehitystä keskeisten lähteiden avulla. Tuotekehityksen tueksi teoriapohjassa avataan oleellisia käsitteitä matkailupalvelujen tuotekehitykseen liittyen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen kysely lähetettiin valituille päijäthämäläisille matkailuyrittäjille sähköpostilla. Kyselyllä haettiin vastauksia tutkimuskysymyksiin. Vastauksia kyselyyn saatiin 19 kappaletta. Teoriapohjan ja tulosten perusteella voitiin tarkastella matkailuyrittäjien palvelujen tarjontaa sekä heidän tuotekehitystään.
Yhteenvetona tuloksista voidaan todeta Päijät-Hämeen alueella maa-aktiviteettien tarjonnan olevan selkeästi vähäisempää vesistöaktiviteettien tarjontaan verrattuna. Tulosten mukaan asiakkaiden vaatimukset ja toiveet nousivat tärkeimmiksi vaikuttajiksi tuotekehityksessä. Tulosten perusteella huomattiin suuria puutteita asiakaspalautteen keräämisessä. Alle puolet vastanneista yrityksistä keräsi säännöllisesti asiakaspalautetta.
