Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

”LEIKKIJÄ MEIJÄN KAA, SYYÄ SAMASSA PÖYDÄSSÄ . I’ D LIKE YOU TO HAVE MORNING TEA WITH US.” LASTEN OSALLISUUS PÄIVÄKODISSA

Räsänen, Anni; Tarpila, Paula (2010)

 
Avaa tiedosto
Rasanen_Anni.pdf (2.415Mt)
Lataukset: 


Räsänen, Anni
Tarpila, Paula
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017877
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä eri menetelmiä lapsen kuulemisessa käytettiin kahdessa eri päiväkodissa. Tarkastelun kohteena toimivat suomalainen sekä uusiseelatilainen päiväkoti. Näkökulmaksi muotoutui, kuinka lasta osallistettiin päiväkodeissa ja erityisesti, kuinka osallistaminen tapahtui Reggio Emilia -pedagogiikkaa soveltaen Uuden-Seelannin päiväkodissa. Tarkoituksena oli löytää hyviä menetelmiä lasten osallistamiseksi ja vastata toimeksiantajan toiveisiin tuomalla Suomen päiväkotiin lisää keinoja ja toimintatapoja lapsen kuulemiseen. Näin ollen tulokset keskittyvät uusiseelantilaiseen päiväkotiin.

Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Toinen meistä keräsi aineiston Suomen päiväkodista kahden viikon aikana ja toinen harjoittelun ohessa Uuden-Seelannin päiväkodista kahden ja puolen kuukauden aikana. Analysoimme aineiston teoriasidonnaisesti ja analysointitapana käytimme teemoittelua.

Tuloksista käy ilmi, että molemmissa päiväkodeissa lapsia osallistettiin ja arvostettiin. Erityisesti projektitoiminta sekä lasten havainnointi ja tämän myötä toiminnan muokkaaminen lasten kiinnostusten pohjalta nousivat merkittäviksi menetelmiksi lasten osallisuuden toteutumisessa Uuden-Seelannin päiväkodissa. Näitä asioita voitaisiin ottaa käyttöön Suomen päiväkodissa. Suomen päiväkodissa puolestaan painottui enemmän lapsen mahdollisuus valita sekä mahdollisuus vaikuttaa erityisesti leikkiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste