Kotouttava eräleiritoiminta maahanmuuttajanuorten kokemana
Järviluoma, Katri; Muhonen, Katja (2010)
Järviluoma, Katri
Muhonen, Katja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917678
Tiivistelmä
Järviluoma, Katri & Muhonen, Katja. Kotouttava eräleiritoiminta maahanmuuttaja-nuorten kokemana. Oulu, syksy 2010. 64s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen Oulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla nuorten maahanmuuttajien kokemuksia kotouttavasta eräleiritoiminnasta. Tavoitteena oli saada lisää tietoa seurakunnan järjestämästä eräleiripalvelusta ja sen kehittämisestä maahanmuuttajanuorten integraation tukemiseksi.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastattelun avulla. Aineisto kerättiin haastattelemalla MONESA-hankkeen alaiseen eräleiritoimintaan osallistuneita maahanmuuttajanuoria. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan nuorta. Haastattelut toteutettiin yksilö- ja ryhmähaastatteluina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksissa ilmeni, että eräleiritoiminta mahdollisti nuorille osallistumisen, oppimisen ja voimaantumisen kokemuksia. Eräleiritoiminta tuki maahanmuuttajanuorten kotoutumista Suomeen. Kirkko nähtiin arjen tukemisessa osallistavana tilana. Suurimmalle osalle nuorista kirkko oli kuitenkin vieras, jolloin kirkko ei pääse toteuttamaan tehtäväänsä heidän elämässään. Tärkeimmäksi kehittämisalueeksi nousi suomalaisnuorten mukaan saaminen eräleiritoimintaan.
Jatkotutkimusaiheena olisi kiinnostavaa tutkia eräleiritoimintaa mukana olleiden suomalaisnuorten kokemana. Lisäksi maahanmuuttajanuorten kokemuksia olisi hyvä tutkia uudelleen heidän myöhemmässä elämänvaiheessa. Näin voitaisiin selvittää kuinka heidän ymmärryksensä ja kokemuksensa eräleiritoiminnasta kotouttavana tukimuotona on aikojen saatossa muuttunut.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen Oulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla nuorten maahanmuuttajien kokemuksia kotouttavasta eräleiritoiminnasta. Tavoitteena oli saada lisää tietoa seurakunnan järjestämästä eräleiripalvelusta ja sen kehittämisestä maahanmuuttajanuorten integraation tukemiseksi.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastattelun avulla. Aineisto kerättiin haastattelemalla MONESA-hankkeen alaiseen eräleiritoimintaan osallistuneita maahanmuuttajanuoria. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan nuorta. Haastattelut toteutettiin yksilö- ja ryhmähaastatteluina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksissa ilmeni, että eräleiritoiminta mahdollisti nuorille osallistumisen, oppimisen ja voimaantumisen kokemuksia. Eräleiritoiminta tuki maahanmuuttajanuorten kotoutumista Suomeen. Kirkko nähtiin arjen tukemisessa osallistavana tilana. Suurimmalle osalle nuorista kirkko oli kuitenkin vieras, jolloin kirkko ei pääse toteuttamaan tehtäväänsä heidän elämässään. Tärkeimmäksi kehittämisalueeksi nousi suomalaisnuorten mukaan saaminen eräleiritoimintaan.
Jatkotutkimusaiheena olisi kiinnostavaa tutkia eräleiritoimintaa mukana olleiden suomalaisnuorten kokemana. Lisäksi maahanmuuttajanuorten kokemuksia olisi hyvä tutkia uudelleen heidän myöhemmässä elämänvaiheessa. Näin voitaisiin selvittää kuinka heidän ymmärryksensä ja kokemuksensa eräleiritoiminnasta kotouttavana tukimuotona on aikojen saatossa muuttunut.