Aktiivisen välituntitoiminnan vaikutus oppilaiden hyvinvointiin Niemelän yhtenäiskoulussa lukuvuotena 2009 - 2010.
Pynnönen, Outi (2010)
Pynnönen, Outi
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017852
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Niemelän yhtenäiskoulussa toimineen välituntiaktivaattorin järjestämän aktiivisen välituntitoiminnan vaikutusta oppilaiden hyvinvointiin koulussa. Samalla tutkimuksen tuloksia peilataan oppilaiden itsetunnon ja sosiaalisuuden kehitykseen. Teoreettinen viitekehys perustuu koulun hyvinvointimalliin, jonka pohjalta tutkimuksen aineisto on hankittu.
Tutkimus on kvantitatiivinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään strukturoitua kyselylomaketta. Aineisto kerättiin keväällä 2010. Aineisto koostuu 96 oppilaasta tutkimuskoulussa ja 76 oppilaasta vertailukouluissa.
Tutkimustulokset osoittavat, että aktiivinen välituntitoiminta ei yhdessä lukuvuodessa ole merkittävästi vaikuttanut oppilaiden hyvinvointiin, eikä näin ollen oppilaiden itsetunnon tai sosiaalisuuden kehitystä pystytä aktiivisen välituntitoiminnan perusteella tulkitsemaan.
Tutkimustulokset eivät ole odotuksenmukaisia, sillä oletettavaa olisi, että aktiivinen välituntitoiminta lisäisi oppilaan kouluhyvinvointia.
Tutkimus on kvantitatiivinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään strukturoitua kyselylomaketta. Aineisto kerättiin keväällä 2010. Aineisto koostuu 96 oppilaasta tutkimuskoulussa ja 76 oppilaasta vertailukouluissa.
Tutkimustulokset osoittavat, että aktiivinen välituntitoiminta ei yhdessä lukuvuodessa ole merkittävästi vaikuttanut oppilaiden hyvinvointiin, eikä näin ollen oppilaiden itsetunnon tai sosiaalisuuden kehitystä pystytä aktiivisen välituntitoiminnan perusteella tulkitsemaan.
Tutkimustulokset eivät ole odotuksenmukaisia, sillä oletettavaa olisi, että aktiivinen välituntitoiminta lisäisi oppilaan kouluhyvinvointia.