Voip-puhelinjärjestelmän koulutussuunnitelma
Yrjölä, Aki (2009)
Yrjölä, Aki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903311828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903311828
Tiivistelmä
VOIP-PUHELINJÄRJESTELMÄN KOULUTUSSUUNNITELMA
Vuosi 2009 Sivuja 35
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opinnäytetyöni sai ideansa työpaikkani kustannussäästöihin liittyvistä syistä. Stockmann-konserni kasvaa koko ajan ja varsinkin ulkomaankasvu on suurimmassa noususuunnassa. Kustan-
nukset nousevat kaikkialla ja maailman taloustilanteen vuoksi rahaa pitää säästää.
Stockmannin jatkuvasti lisääntyvien ulkomaantoimintojen takia puhelinkustannukset nousevat. Tämän ja jatkuvasti kehittyvän puhelinliikenteen takia Stockmann päätti hankkia Voip- puhelinjärjestelmän. Voip (Voice over Internet protocol) puhelut eri maiden välissä ovat ilmaisia, joten kustannussäästöt ovat suuret kasvavassa liiketoiminnassa.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tehdä koulutussuunnitelma, jota voidaan hyödyntää myös jatkossa. Koulutussuunnitelman tekoa varten minun tuli perehtyä laajasti puhelinjärjestelmän
käyttöoppaisiin, kouluttautua paremmaksi kouluttajaksi ja tutustua erilaisiin koulutusmalleihin. Koulutussuunnitelman suunnittelussa ei käytetty perinteisiä Stockmannin koulutussuunnitelmia vaan suunniteltiin helpompi kaikille sopiva malli.
Opinnäytetyön tekovaiheessa perehdyttiin laajasti kouluttamiseen, erilaisiin koulutusmalleihin ja oppimismalleihin. Kouluttamisesta, koulutusmalleista ja oppimismalleista on runsaasti tietoa. Perehdytys tapahtui kouluttajakurssilla ja erilaisilla teorian oppikirjoilla. Internet oli myös nykymaailmaan kuuluvana osa materiaalitutkimusta. Puhelinjärjestelmän teoria tuli Fujitsun toimittamista manuaaleista, joista tiivistin meille sopivat ohjeet.
Koulutussuunnitelman teko onnistui odotetusti ja koulutukset tavoitteiden mukaisesti. Koulutuksiin oltiin tyytyväisiä, mikä ilmenee palautteista. Ohjeisiin ollaan oltu tyytyväisiä ja ne ovat saaneet paljon positiivista palautetta helppolukuisuudestaan ja ymmärrettävyydestään. Puhelinjärjestelmä on ollut käytössä jo 2007 marraskuusta lähtien.
Vuosi 2009 Sivuja 35
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opinnäytetyöni sai ideansa työpaikkani kustannussäästöihin liittyvistä syistä. Stockmann-konserni kasvaa koko ajan ja varsinkin ulkomaankasvu on suurimmassa noususuunnassa. Kustan-
nukset nousevat kaikkialla ja maailman taloustilanteen vuoksi rahaa pitää säästää.
Stockmannin jatkuvasti lisääntyvien ulkomaantoimintojen takia puhelinkustannukset nousevat. Tämän ja jatkuvasti kehittyvän puhelinliikenteen takia Stockmann päätti hankkia Voip- puhelinjärjestelmän. Voip (Voice over Internet protocol) puhelut eri maiden välissä ovat ilmaisia, joten kustannussäästöt ovat suuret kasvavassa liiketoiminnassa.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tehdä koulutussuunnitelma, jota voidaan hyödyntää myös jatkossa. Koulutussuunnitelman tekoa varten minun tuli perehtyä laajasti puhelinjärjestelmän
käyttöoppaisiin, kouluttautua paremmaksi kouluttajaksi ja tutustua erilaisiin koulutusmalleihin. Koulutussuunnitelman suunnittelussa ei käytetty perinteisiä Stockmannin koulutussuunnitelmia vaan suunniteltiin helpompi kaikille sopiva malli.
Opinnäytetyön tekovaiheessa perehdyttiin laajasti kouluttamiseen, erilaisiin koulutusmalleihin ja oppimismalleihin. Kouluttamisesta, koulutusmalleista ja oppimismalleista on runsaasti tietoa. Perehdytys tapahtui kouluttajakurssilla ja erilaisilla teorian oppikirjoilla. Internet oli myös nykymaailmaan kuuluvana osa materiaalitutkimusta. Puhelinjärjestelmän teoria tuli Fujitsun toimittamista manuaaleista, joista tiivistin meille sopivat ohjeet.
Koulutussuunnitelman teko onnistui odotetusti ja koulutukset tavoitteiden mukaisesti. Koulutuksiin oltiin tyytyväisiä, mikä ilmenee palautteista. Ohjeisiin ollaan oltu tyytyväisiä ja ne ovat saaneet paljon positiivista palautetta helppolukuisuudestaan ja ymmärrettävyydestään. Puhelinjärjestelmä on ollut käytössä jo 2007 marraskuusta lähtien.