Uuden ja vanhan toiminnanohjausjärjestelmän vertailu Case: Oy Maritim Ab
Andersson, Tuomas; Arppola, Sampo (2010)
Andersson, Tuomas
Arppola, Sampo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112014863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112014863
Tiivistelmä
Tämä työ käsittelee Oy Maritim Ab:n toiminnanohjausjärjestelmän vaihdosta, uuden järjestelmän käyttöönottoa sekä vanhan ja uuden järjestelmän vertailua käytännössä. Vanha järjestelmä oli dos-pohjainen Hansa, ja uusi Windows-pohjainen Enterprise. Työn tavoitteena oli muodostaa kartoitus siitä, minkä takia vaihdos oli ajankohtainen, ja kumpi on yksinkertaisesti parempi, eli soveltuu yrityksen tarpeisiin paremmin.
Toiminnanohjausjärjestelmän päätehtävänä on kehittää sekä toteuttaa yrityksen liiketoimintaa halutulla tavalla. Järjestelmä koostuu käyttäjästä eli ihmisestä, tiedonkäsittelylaitteistosta sekä tiedonsiirtolaitteistosta. Järjestelmän toimivuus edellyttää jokaisen näiden osa-alueiden toimimista. Laitteistoille löytyy aina korjaajansa, mutta käyttäjien ”toimivuus” riippuu täysin siitä, että he ovat oikein asennoituneita sekä tarpeeksi koulutettuja järjestelmän käyttöön. Parhaimmillaan toiminnanohjausjärjestelmä on kokonaisvaltainen työkalu, jolla voidaan hallita koko toimitusketjua.
Työssä käytettiin laadullista tutkimusotetta. Työssä toteutettiin myös haastattelu. Haastateltavana oli Maritimin ostopäällikkö Tomi Palomäki. Haastattelussa käytettiin pääosin puolistrukturoitua menetelmää, joka ei sitonut vastauksia tiettyihin vastausvaihtoehtoihin, vaan antoi haastateltavalle vapauden vastata omin sanoin. Työssä käytettiin apuna myös nelikenttäistä SWOT-analyysia. Sen avulla pyrittiin selvittämään uuden sekä vanhan järjestelmän vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet sekä uhat.
Työn teoria perustuu alan kirjallisuuteen, Internet-lähteisiin sekä haastatteluun. Kirjallisuudesta saatiin tarvittava pohja teorian rakentamiseen, jota täydennettiin Internet-lähteillä. Haastattelun avulla saatiin niin teoriaa järjestelmävaihdoksen taustoista, kuin myös mielipiteitä pääkäyttäjän näkökulmasta. Kaikkien näiden seikkojen pohjalta pystyttiin myös tuottamaan joitakin kehitysehdotuksia uuteen järjestelmään sekä sen käyttöönottoon.
Toiminnanohjausjärjestelmän päätehtävänä on kehittää sekä toteuttaa yrityksen liiketoimintaa halutulla tavalla. Järjestelmä koostuu käyttäjästä eli ihmisestä, tiedonkäsittelylaitteistosta sekä tiedonsiirtolaitteistosta. Järjestelmän toimivuus edellyttää jokaisen näiden osa-alueiden toimimista. Laitteistoille löytyy aina korjaajansa, mutta käyttäjien ”toimivuus” riippuu täysin siitä, että he ovat oikein asennoituneita sekä tarpeeksi koulutettuja järjestelmän käyttöön. Parhaimmillaan toiminnanohjausjärjestelmä on kokonaisvaltainen työkalu, jolla voidaan hallita koko toimitusketjua.
Työssä käytettiin laadullista tutkimusotetta. Työssä toteutettiin myös haastattelu. Haastateltavana oli Maritimin ostopäällikkö Tomi Palomäki. Haastattelussa käytettiin pääosin puolistrukturoitua menetelmää, joka ei sitonut vastauksia tiettyihin vastausvaihtoehtoihin, vaan antoi haastateltavalle vapauden vastata omin sanoin. Työssä käytettiin apuna myös nelikenttäistä SWOT-analyysia. Sen avulla pyrittiin selvittämään uuden sekä vanhan järjestelmän vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet sekä uhat.
Työn teoria perustuu alan kirjallisuuteen, Internet-lähteisiin sekä haastatteluun. Kirjallisuudesta saatiin tarvittava pohja teorian rakentamiseen, jota täydennettiin Internet-lähteillä. Haastattelun avulla saatiin niin teoriaa järjestelmävaihdoksen taustoista, kuin myös mielipiteitä pääkäyttäjän näkökulmasta. Kaikkien näiden seikkojen pohjalta pystyttiin myös tuottamaan joitakin kehitysehdotuksia uuteen järjestelmään sekä sen käyttöönottoon.