Hyvinvointimatkailun potentiaali Helsingin seudulla
Honkanen, Satu (2010)
Honkanen, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318052
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa Helsingin seudun hyvinvointimatkailun tilanne sekä potentiaali. Hyvinvointimatkailu on virallinen Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimiston kehittämiskohde. Hyvinvointimatkailu on luonteeltaan ja potentiaaliltaan ympärivuotista, jolloin Helsingin seudun kesäpainotteista matkailusesonkia voidaan pidentää. Tutkimuksessa tarkastellaan Helsingin seudun hyvinvointimatkailun tarjontaa sekä alan tulevaisuuden näkymiä. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa hyvinvointimatkailun potentiaalia Helsingin seudulla sekä tuottaa hyödyllistä tietoa erityisesti Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimistolle avuksi hyvinvointimatkailun kehittämisessä tulevaisuudessa.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, joka on suoritettu pohtivalla otteella. Tiedot on kerätty kvalitatiivisen tutkimuksen avulla, teemahaastatteluilla. Teoriaosan alkuvaiheessa käsitellään hyvinvointimatkailun historiaa, nykytilaa ja tulevaisuutta yleisesti. Matkailumarkkinoinnin teoriat yhdessä kerätyn aineiston kanssa muodostavat pohjan työlle. Tutkimusaineiston ja kvalitatiivisen tutkimuksen avulla laaditaan nelikenttäanalyysi (SWOT), joka toimii työkaluna kehittämisehdotusten pohtimiseen.
Helsingin seudun tärkeimpiä vetovoimatekijöitä hyvinvointimatkailun näkökulmasta ovat tilan tuntu, merellisyys, luonnon läheisyys, metsät ja hiljaisuus. Hyvinvointimatkailutarjonta Helsingin seudulla on kansainvälisen mittapuun mukaan vähäistä, mutta kasvumahdollisuuksia on merkittävästi. Hyvinvointimatkailun tärkein potentiaali Helsingin seudulla on hyvinvointimatkailupalvelujen tarjoamisessa osana suurempaa kokonaisuutta. Varsinaiselle wellness-matkailulle ei ole Helsingin seudulla riittäviä resursseja eikä potentiaalia. Helsingin seudun hyvinvointimatkailuyritykset ovat toissijaisia vetovoimatekijöitä. Hyvinvointimatkailuun yhdistetään usein muita elementtejä kuten kulttuuria, ostoksia tai muuta viihdettä. Suomalaiseen tuote- ja palvelumaailmaan (hiljaisuus, metsä, sauna) elämyksellinen keskittyminen on avainsana. Sekä yhteiskunnalliset että matkailualan trendit vaikuttavat alan nykytilaan ja tulevaisuuteen muuttamalla kuluttajakäyttäytymistä. Erityisesti hyvinvointimatkailulle edullista on se, että huomisen matkailijat ovat laatu-, ympäristö- ja terveystietoisia. Globaaleista trendeistä voidaan ennustaa matkailutrendejä. Elämänarvojen etsiminen kasvattaa hyvinvointi- ja hiljaisuusmatkailun suosiota. Laadukkaan elämän ja hyväkuntoisuuden arvostus kasvattaa wellness-ajattelun suosiota. Helsingin seudun ja koko Suomen brändääminen hyvinvointimatkailukohteena on tulevaisuuden mahdollisuus matkailualalla.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, joka on suoritettu pohtivalla otteella. Tiedot on kerätty kvalitatiivisen tutkimuksen avulla, teemahaastatteluilla. Teoriaosan alkuvaiheessa käsitellään hyvinvointimatkailun historiaa, nykytilaa ja tulevaisuutta yleisesti. Matkailumarkkinoinnin teoriat yhdessä kerätyn aineiston kanssa muodostavat pohjan työlle. Tutkimusaineiston ja kvalitatiivisen tutkimuksen avulla laaditaan nelikenttäanalyysi (SWOT), joka toimii työkaluna kehittämisehdotusten pohtimiseen.
Helsingin seudun tärkeimpiä vetovoimatekijöitä hyvinvointimatkailun näkökulmasta ovat tilan tuntu, merellisyys, luonnon läheisyys, metsät ja hiljaisuus. Hyvinvointimatkailutarjonta Helsingin seudulla on kansainvälisen mittapuun mukaan vähäistä, mutta kasvumahdollisuuksia on merkittävästi. Hyvinvointimatkailun tärkein potentiaali Helsingin seudulla on hyvinvointimatkailupalvelujen tarjoamisessa osana suurempaa kokonaisuutta. Varsinaiselle wellness-matkailulle ei ole Helsingin seudulla riittäviä resursseja eikä potentiaalia. Helsingin seudun hyvinvointimatkailuyritykset ovat toissijaisia vetovoimatekijöitä. Hyvinvointimatkailuun yhdistetään usein muita elementtejä kuten kulttuuria, ostoksia tai muuta viihdettä. Suomalaiseen tuote- ja palvelumaailmaan (hiljaisuus, metsä, sauna) elämyksellinen keskittyminen on avainsana. Sekä yhteiskunnalliset että matkailualan trendit vaikuttavat alan nykytilaan ja tulevaisuuteen muuttamalla kuluttajakäyttäytymistä. Erityisesti hyvinvointimatkailulle edullista on se, että huomisen matkailijat ovat laatu-, ympäristö- ja terveystietoisia. Globaaleista trendeistä voidaan ennustaa matkailutrendejä. Elämänarvojen etsiminen kasvattaa hyvinvointi- ja hiljaisuusmatkailun suosiota. Laadukkaan elämän ja hyväkuntoisuuden arvostus kasvattaa wellness-ajattelun suosiota. Helsingin seudun ja koko Suomen brändääminen hyvinvointimatkailukohteena on tulevaisuuden mahdollisuus matkailualalla.