Ovatko he Facebookissa? Selvitys Haasta Itsesi Kunnolla-tapahtumien osallistujien sosiaalisen median käytöstä
Rastiola, Riikka (2010)
Rastiola, Riikka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418129
Tiivistelmä
Tämän kvantitatiivisen opinnäytetyön aihe syntyi Kainuun liikunta ry:llä suoritetun työharjoittelun aikana. Tarkoituksena oli selvittää Haasta itsesi kunnolla-tapahtumiin osallistuvien sosiaalisen median käyttötottumuksia ja sen pohjalta muodostaa sosiaalisen median tyypillinen käyttäjä. Haluttiin myös selvittää mitä sosiaalisen median muotoja kyselyyn vastanneet käyttävät ja mihin muotoihin Kainuun liikunnan tulisi vastaajien mielestä panostaa. Kainuun liikunta on jonkin verran mukana sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui Internet-markkinoinnista ja tapahtuman markkinoinnista, joita tarkasteltiin sosiaalisen median näkökulmasta. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena, joka rakennettiin Webropol-ohjelmalla. Kysely lähetettiin sähköpostitse Vuokatti hiihto-, Popmaraton- ja Vuokatti MTB-tapahtumien osallistujille, jotka olivat ilmoittaneet osallistumisensa yhteydessä sähköpostiosoitteensa. Aineistoa käsiteltiin SPSS-ohjelmalla ja tulokset esitetään taulukoina Excel-ohjelman avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalisia medioita käytetään jonkin verran jokaisen tapahtuman osalta. Vuokatti MTB:n vastaajat olivat hieman aktiivisempia sosiaalisen median käyttäjiä, kuin muissa tapahtumissa kyselyyn vastanneet. Tähän vaikuttanee se, että Vuokatti MTB:n osallistujat ovat keski-iältään nuorempia kuin muissa tapahtumissa. Jokaisessa tapahtumassa yhtenäistä oli se, että suurin osa vastaajista käytti lähes samoja sosiaalisen median muotoja. Myös ne sosiaalisen median muodot, joihin Kainuun liikunnan tulisi panostaa, oli kunkin tapahtuman vastaajien osalta hyvin samankaltaiset. Suosituimpia sosiaalisen median muotoja ovat Facebook, keskustelupalstat, blogit ja YouTube.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui Internet-markkinoinnista ja tapahtuman markkinoinnista, joita tarkasteltiin sosiaalisen median näkökulmasta. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena, joka rakennettiin Webropol-ohjelmalla. Kysely lähetettiin sähköpostitse Vuokatti hiihto-, Popmaraton- ja Vuokatti MTB-tapahtumien osallistujille, jotka olivat ilmoittaneet osallistumisensa yhteydessä sähköpostiosoitteensa. Aineistoa käsiteltiin SPSS-ohjelmalla ja tulokset esitetään taulukoina Excel-ohjelman avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalisia medioita käytetään jonkin verran jokaisen tapahtuman osalta. Vuokatti MTB:n vastaajat olivat hieman aktiivisempia sosiaalisen median käyttäjiä, kuin muissa tapahtumissa kyselyyn vastanneet. Tähän vaikuttanee se, että Vuokatti MTB:n osallistujat ovat keski-iältään nuorempia kuin muissa tapahtumissa. Jokaisessa tapahtumassa yhtenäistä oli se, että suurin osa vastaajista käytti lähes samoja sosiaalisen median muotoja. Myös ne sosiaalisen median muodot, joihin Kainuun liikunnan tulisi panostaa, oli kunkin tapahtuman vastaajien osalta hyvin samankaltaiset. Suosituimpia sosiaalisen median muotoja ovat Facebook, keskustelupalstat, blogit ja YouTube.