Ympäristövastuullisuus kokouspalveluissa : case Tampere-talo
Karlakari, Pauliina (2009)
Karlakari, Pauliina
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903311837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903311837
Tiivistelmä
Ympäristöasioista on tullut uuden vuosituhannen trendi, ja Suomessakin kokouspalvelujen ammattilaiset ovat alkaneet kiinnittää yhä enemmän huomiota ympäristöasioihin. Lisäksi myös alan kansainväliset järjestöt suhtautuvat vakavasti kokousmatkailun ympäristövaikutuksiin. Koska kokouspalvelu on luonteeltaan aina samanlainen, on ympäristövastuullisuus myös yksi keino erottua kilpailijoista ja hankkia etua kilpailluille markkinoille. Koska ympäristöasiat ovat nyt nousseet tärkeään asemaan myös kokouspalveluissa, opinnäytetyössä selvitetään, voiko ympäristövastuullisuus ja toimiva ympäristöjärjestelmä olla kongressikeskukselle etu markkinoinnissa ja tuoko ympäristövastuullisuus yrityksen tai organisaation brändiin lisäarvoa. Tutkimuksen kohteeksi valittiin Tampere-talo, koska sen maine ympäristövastuullisena kongressitalona on kansainvälisesti tunnustettu. Tutkimukseen haastateltiin kahta Tampere-talon päällikköä, jotka molemmat ovat omalta osaltaan vastuussa Tampere-talon ympäristöjärjestelmän toimivuudesta.
Tuloksista selvisi, että Tampere-talon ympäristöjärjestelmän sekä kansainvälisten kokousmatkailun yritysten ja organisaatioihin ohjeistuksien välillä on paljon yhtäläisyyksiä, sillä molemmissa on pääosassa ympäristövastuullisuus käytännön toiminnoissa, kuten energiankulutuksen vähentämisessä tai oikeiden yhteistyökumppaneiden valinnassa. Pieniä eroavaisuuksia on toki nähtävissä, mutta niiden osasyyt löytyvät varmasti toisaalta asiakasvolyymistä ja toisaalta toimintaympäristöjen erilaisuudesta.
Tuloksista selvisi, että Tampere-talon ympäristöjärjestelmän sekä kansainvälisten kokousmatkailun yritysten ja organisaatioihin ohjeistuksien välillä on paljon yhtäläisyyksiä, sillä molemmissa on pääosassa ympäristövastuullisuus käytännön toiminnoissa, kuten energiankulutuksen vähentämisessä tai oikeiden yhteistyökumppaneiden valinnassa. Pieniä eroavaisuuksia on toki nähtävissä, mutta niiden osasyyt löytyvät varmasti toisaalta asiakasvolyymistä ja toisaalta toimintaympäristöjen erilaisuudesta.