Näytä suppeat kuvailutiedot

2D-VIIVAKOODIEN HYÖDYNTÄMINEN VÄHITTÄISKAUPASSA KULUTTAJILLE SUUNNATTUNA PALVELUNA

Rivinoja, Mikko (2010)

dc.contributor.authorRivinoja, Mikko
dc.date.accessioned2010-12-15T15:57:19Z
dc.date.available2010-12-15T15:57:19Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2010121518359
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/23857
dc.description.abstractOpinnäytetyön tavoitteena oli hankkia tietoa koskien 2D-viivakoodeilla mahdollistettavaa kuluttajille suunnattua mobiilia palvelua sekä tutkia, mitä lisäarvoa kyseinen palvelu kuluttajille ja yrityksille toisi. Teoriaa on koottu kirjallisuudesta sekä Internet-lähteistä, ja palvelun ominaisuuksia ja toimintaa koskevia asioita selvitettiin kuluttajia sekä yritysten edustajia haastattelemalla. Tavoitteena oli selvittää, mitä tietoa kuluttajat tuotepakkauksista hakevat ja mitä lisätietoa he mahdollisesti haluaisivat saada. Lisäksi tutkittiin kyseisen mobiilin tuoteselosteen ja Internet-pohjaisen kulutusseurantapalvelun käyttöhalukkuutta. Ne voitaisiin mahdollistaa 2D-viivakoodeja hyödyntämällä. Yrityksiltä ja eri organisaatioilta tiedusteltiin puolestaan palvelun potentiaalista lisäarvoa niille. Kuluttajien mielipiteitä tutkittiin henkilöhaastatteluilla päivittäistavarakauppojen läheisyydessä. Kysymykset keskittyivät ensisijaisesti tuotetietojen lukemiseen, elintarvikkeisiin liitettäviin 2D-viivakoodeihin sekä Internet-seurantapalvelun käyttöhalukkuuteen. Yrityksille ja organisaatioille lähetettiin kyselyitä sähköpostin välityksellä, joissa tiedusteltiin mielipiteitä kuluttajien vastauksista sekä mitä lisäarvoa yritykset voisivat 2D-viivakoodeista saada. Tutkimuksen tuloksina selvisi, että noin puolet kuluttajista olisi kiinnostunut lukemaan tuoteselosteita matkapuhelimella saadakseen lisätietoa erityisesti allergiaa aiheuttavista ainesosista sekä Reilun kaupan tuotteista ja valmistajista. Yritysten edustajista moni suhtautui 2D-viivakoodeihin skeptisesti ja uskoi ennemmin NFC-teknologian monipuolisempaan potentiaaliin. Joka tapauksessa uusi kattava ja globaali ratkaisu vähittäiskauppaan on tuloillaan.fi
dc.description.abstractThe aim of the thesis was to gain information concerning a consumer directed mobile service and the added value for consumers along with companies. Theory has been gathered from literature and Internet sources in addition to the information which concerned the mobile service’s properties and functionality that was gathered through consumer and company representative interviews. The intent was to find out what information consumers search from product packages and furthermore what extensive information they would like to find. In addition, the motivation to use such mobile service was clarified. Also an Internet based service for consuming observation could be enabled via 2D barcodes and mobile phone. From companies and different organisations it was enquired about the potential added value for them. The opinions of consumers were studied with personal interviews in close proximity to grocery stores. The questions were essentially concerning goods’ information, attaching 2D barcodes on groceries and motivation to use the Internet based service. For representatives of selected companies and organisations a questionnaire was sent by email. In the email they were asked about their opinions on consumers’ answers and what do they think they could benefit from the use of 2D barcodes. As a result, it was discovered that approximately half of the consumers interviewed would be interested in reading the goods’ information via mobile phone to get more information especially relating to allergens, Fair Trade goods as well as manufacturers. Many of the companies’ representatives regarded 2D barcodes as somewhat risky and were more convinced about the versatile potential of NFC technology. Nevertheless, a new comprehensive as well as global solution is on its way.en
dc.language.isofin
dc.publisherKymenlaakson ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.title2D-VIIVAKOODIEN HYÖDYNTÄMINEN VÄHITTÄISKAUPASSA KULUTTAJILLE SUUNNATTUNA PALVELUNAfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1589
dc.organizationKymenlaakson ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysavähittäiskauppa
dc.subject.ysaviivakoodit
dc.subject.ysaelintarvikkeet
dc.subject.ysatuoteselosteet
dc.contributor.organizationKymenlaakson ammattikorkeakoulu
dc.subject.keyword2D-viivakoodi
dc.subject.keywordviivakoodit
dc.subject.keywordvähittäiskauppa
dc.subject.keywordelintarvike
dc.subject.keywordlisäarvo
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|
dc.subject.disciplineLiiketoiminnan logistiikan koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot