Mielikuvat osana yrityskuvaa: Case Eilakaisla Oy
Hemiä, Johanna (2010)
Hemiä, Johanna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111614553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111614553
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Eilakaisla Oy:n yrityskuvaa ja tunnettuutta Lappeenrannan seudun nykyisten ja potentiaalisten asiakasyritysten näkökulmasta. Tutkimuksen avulla pyritään saamaan syvällisempää tietoa Eilakaislan yrityskuvasta antamalla tilaa asiakasyritysten mielikuville ja kokemuksille. Tutkimustuloksia voidaan käyttää Eilakaislan yrityskuvan selvittämisessä ja kehittämisessä.
Yrityskuvan keskeisiä käsitteitä, mainetta ja mielikuvien muodostumista tarkastellaan kirjallisuuden avulla. Kirjallisuusosio perehdyttää lukijan yrityskuvan merkitykseen ja vaikutuksiin, antaen samalla tukea empiiriselle tutkimukselle. Yrityskuvaa koskeva tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimustyyppinä käytettiin teemahaastattelua, koska se osoittautui parhaaksi menetelmäksi tukemaan Eilakaislan aikaisempia yrityskuvatutkimuksia. Haastattelun kysymykset valittiin ennalta kirjallisuusosion pohjalta. Haastatteluun osallistui kahdeksan Eilakaislan paikallista asiakasyritystä, joista jokaista haastateltiin henkilökohtaisesti.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Eilakaisla on osannut ottaa tärkeimpiä yrityskuvaan vaikuttavia tekijöitä toiminnassaan huomioon ja pystynyt niiden pohjalta luomaan menestyksekkään brändin. Lappeenrannan seudun yrityksille Eilakaisla on tullut pääpiirteissään tutuksi, mutta myös kehittämiskohteita ilmeni. Näistä esille nousi palvelujen ja vastuullisuuden markkinointi. Eilakaislan yrityskuvaa pidettiin kokonaisuudessaan erittäin hyvänä. Ensimmäinen mielikuva oli monilla varsin myönteinen ja tärkeimmät yrityskuvatekijät, kuten ammattitaito ja luotettavuus nousivat tutkimuksessa esille. Vaikka palvelun hinta osoittautui aikaisempien yrityskuvatutkimuksien tapaan Eilakaislan heikkoudeksi, palvelun hinta-laatusuhdetta pidettiin kuitenkin kohtuullisena.
Yrityskuvan keskeisiä käsitteitä, mainetta ja mielikuvien muodostumista tarkastellaan kirjallisuuden avulla. Kirjallisuusosio perehdyttää lukijan yrityskuvan merkitykseen ja vaikutuksiin, antaen samalla tukea empiiriselle tutkimukselle. Yrityskuvaa koskeva tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimustyyppinä käytettiin teemahaastattelua, koska se osoittautui parhaaksi menetelmäksi tukemaan Eilakaislan aikaisempia yrityskuvatutkimuksia. Haastattelun kysymykset valittiin ennalta kirjallisuusosion pohjalta. Haastatteluun osallistui kahdeksan Eilakaislan paikallista asiakasyritystä, joista jokaista haastateltiin henkilökohtaisesti.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Eilakaisla on osannut ottaa tärkeimpiä yrityskuvaan vaikuttavia tekijöitä toiminnassaan huomioon ja pystynyt niiden pohjalta luomaan menestyksekkään brändin. Lappeenrannan seudun yrityksille Eilakaisla on tullut pääpiirteissään tutuksi, mutta myös kehittämiskohteita ilmeni. Näistä esille nousi palvelujen ja vastuullisuuden markkinointi. Eilakaislan yrityskuvaa pidettiin kokonaisuudessaan erittäin hyvänä. Ensimmäinen mielikuva oli monilla varsin myönteinen ja tärkeimmät yrityskuvatekijät, kuten ammattitaito ja luotettavuus nousivat tutkimuksessa esille. Vaikka palvelun hinta osoittautui aikaisempien yrityskuvatutkimuksien tapaan Eilakaislan heikkoudeksi, palvelun hinta-laatusuhdetta pidettiin kuitenkin kohtuullisena.