Parempi vastaanotto : infokansio Sokos Hotel Flamingon vastaanoton työntekijöille
Ström, Kreeta (2010)
Ström, Kreeta
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418222
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on infokansion kokoaminen Sokos Hotel Flamingon vastaanoton työntekijöille. Opinnäytetyön lopputuotoksena on toimeksiantajalle valmistunut hotellin vastaanoton henkilökunnan käyttöön infokansio. Työhön kuuluu teoriaosuus, joka käsittelee hotellia toiminta- ja palveluympäristönä sekä asiakastyytyväisyyden muodostumista majoitusalalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle työväline, josta olisi hyötyä päivittäisessä työskentelyssä hotellin vastaanotossa. Infokansio sopii hyvin myös perehdyttämisen apuvälineeksi, koska sen avulla uusi työntekijä saa yleiskuvan hotellista ja viihdekeskus Flamingon tarjoamista palveluista. Infokansiota apuna käyttäen vastaanoton henkilökunnan on nopeampi ja helpompi tarkistaa asiakkaan tiedustelemia asioita yhdestä tietolähteestä. Infokansio on tarkoitettu kaikille vastaanoton työntekijöille, niin vanhoille kuin uusillekin.
Teoriaosuudessa tarkastelen majoitusalan ominaispiirteitä sekä majoitusta palvelutuotteena. Toisessa teoriakappaleessa käsittelen asiakastyytyväisyyttä ja sen muodostumista majoitusalalla. Kerron myös minkälaisia ominaisuuksia vaaditaan hyvältä asiakaspalvelijalta, jotta asiakaspalvelutilanne olisi mahdollisimman onnistunut.
Tämän opinnäytetyön lopputuotoksen eli infokansion olen koonnut asiakkaan ja asiakaspalvelun näkökulmasta. Siihen on kerätty niitä asioita, joiden olemme käytännön työssä todenneet olevan asiakkaille tärkeitä heidän viihtymisensä kannalta. Infokansiossa on esitelty Sokos Hotel Flamingo sekä sen tarjoamat palvelut. Infokansioon on myös kerätty vastaanoton toimintatapoja ja vastaanoton palvelukortit. Tärkeänä osa-alueena infokansiossa on viihdekeskus Flamingon tarjoamat palvelut ja heidän tarjoamat edut hotellinasiakkaille. Infokansiosta tulee salainen, koska se sisältää yrityksen sisäisiä tietoja ja toimintatapoja. Opinnäytetyön liitteenä on infokansion sisällysluettelo, josta saa käsityksen infokansion sisällöstä.
Teoriaosuudessa tarkastelen majoitusalan ominaispiirteitä sekä majoitusta palvelutuotteena. Toisessa teoriakappaleessa käsittelen asiakastyytyväisyyttä ja sen muodostumista majoitusalalla. Kerron myös minkälaisia ominaisuuksia vaaditaan hyvältä asiakaspalvelijalta, jotta asiakaspalvelutilanne olisi mahdollisimman onnistunut.
Tämän opinnäytetyön lopputuotoksen eli infokansion olen koonnut asiakkaan ja asiakaspalvelun näkökulmasta. Siihen on kerätty niitä asioita, joiden olemme käytännön työssä todenneet olevan asiakkaille tärkeitä heidän viihtymisensä kannalta. Infokansiossa on esitelty Sokos Hotel Flamingo sekä sen tarjoamat palvelut. Infokansioon on myös kerätty vastaanoton toimintatapoja ja vastaanoton palvelukortit. Tärkeänä osa-alueena infokansiossa on viihdekeskus Flamingon tarjoamat palvelut ja heidän tarjoamat edut hotellinasiakkaille. Infokansiosta tulee salainen, koska se sisältää yrityksen sisäisiä tietoja ja toimintatapoja. Opinnäytetyön liitteenä on infokansion sisällysluettelo, josta saa käsityksen infokansion sisällöstä.