Kaiken takana asiakas : Päijät-Hämeen outdoors-aktiviteetit
Puranen, Jutta; Laukkala, Juha (2010)
Puranen, Jutta
Laukkala, Juha
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418116
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Päijät-Hämeen alueen kesällä tapahtuvien ulkoilmaaktiviteettien asiakkaita ja asiakkuuksia. Tavoitteenamme on selvittää, ketkä käyttävät alueen aktiviteettitarjontaa ja millä aktiviteeteilla on mahdollisesti uskollisia asiakkaita. Saadaksemme vastauksia näihin kysymyksiin suoritimme alueen ohjelmapalveluyrittäjille sähköisen kyselyn syksyllä 2010.
Kyselyn vastauksia analysoidaan tässä opinnäytetyössä, jotta voitaisiin muodostaa kattava kuva alueen aktiviteettien nykytilasta. Näitä saatuja tietoja käytetään myös Päijät-Hämeen matkailun kehittämiseen. Pyrkimyksenämme on löytää alueenmatkailun kannalta aktiviteeteista ne, jotka houkuttelevat paljon asiakkaita mahdollisesti jopa Päijät-Hämeen ulkopuolelta.
Tässä työssä keskitytään erityisesti tarkastelemaan seitsemää aktiviteettia, joille Matkailun edistämiskeskus on määritellyt tuotekohtaiset suositukset. Nämä aktiviteetit on valittu tutkimuksemme kohteeksi, koska niiden asiakkuuksia Päijät-Hämeen alueella ei ole toistaiseksi kartoitettu tarkasti.
Työ on toteutettu maaseutumatkailuyrittäjien sähköisen markkinoinnin koulutushanke Sällin toimeksiantona. Toimeksiantajaamme kiinnostavat myös alueen aktiviteettien asiakkaat ja se varsinkin, miten asiakkuuksia hoidetaan.
Nostamme työssämme esiin asiakaslähtöisen toiminnan ja jatkuvien asiakkuuksien tärkeyden yrityksen toiminnan kannalta.
Kyselyn vastauksia analysoidaan tässä opinnäytetyössä, jotta voitaisiin muodostaa kattava kuva alueen aktiviteettien nykytilasta. Näitä saatuja tietoja käytetään myös Päijät-Hämeen matkailun kehittämiseen. Pyrkimyksenämme on löytää alueenmatkailun kannalta aktiviteeteista ne, jotka houkuttelevat paljon asiakkaita mahdollisesti jopa Päijät-Hämeen ulkopuolelta.
Tässä työssä keskitytään erityisesti tarkastelemaan seitsemää aktiviteettia, joille Matkailun edistämiskeskus on määritellyt tuotekohtaiset suositukset. Nämä aktiviteetit on valittu tutkimuksemme kohteeksi, koska niiden asiakkuuksia Päijät-Hämeen alueella ei ole toistaiseksi kartoitettu tarkasti.
Työ on toteutettu maaseutumatkailuyrittäjien sähköisen markkinoinnin koulutushanke Sällin toimeksiantona. Toimeksiantajaamme kiinnostavat myös alueen aktiviteettien asiakkaat ja se varsinkin, miten asiakkuuksia hoidetaan.
Nostamme työssämme esiin asiakaslähtöisen toiminnan ja jatkuvien asiakkuuksien tärkeyden yrityksen toiminnan kannalta.