Perehdyttämisohjelman suunnittelu Kauppatorin Kahvilamakasiinit Oy:lle
Heikkinen, Noora; Laurila, Mari (2010)
Heikkinen, Noora
Laurila, Mari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618453
Tiivistelmä
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, joka tehtiin toimeksiantona Oulussa toimivalle Kauppatorin Kahvilamakasiinit Oy:lle. Työn tarkoituksena oli parantaa yrityksen perehdyttämiskäytäntöä luomalla yritykselle perehdyttämisohjelma, joka tulee jatkossa toimimaan yrityksessä perehdyttämisen tukena.
Opinnäytetyön alkuperäisenä tavoitteena oli luoda uusille työntekijöille suunnattu perehdyttämisopas sekä suunnitella ja toteuttaa perehdyttämispäivä kesän 2010 työntekijöille oppaan pohjalta. Perehdyttäminen tapahtuu kyseisessä yrityksessä pääosin ryhmäperehdyttämisenä, sillä uusia työntekijöitä palkataan yritykseen vain kiireisen kesäsesongin ajaksi, eikä tällöin yrityksen henkilöstöresurssit riitä perehdyttämään jokaista työntekijää yksitellen. Tämän vuoksi perehdyttämispäivää lähdettiin kehittämään ja sen tueksi suunniteltiin ohjelma, jonka avulla yrityksen perehdyttämiskäytäntöön saatiin systemaattisuutta sekä suunnitelmallisuutta.
Opinnäytetyön lopullisena tuotteena syntyi yrityksen toimintatapoja palveleva perehdyttämisohjelma, joka koostuu perehdyttämisoppaasta sekä perehdyttämispäivää varten suunnitellusta ohjelmarungosta. Perehdyttämispäivän ohjelmarunko toimii samalla esimiehen muistilistana sekä perehdyttämispäivän aikana että myös yksittäistä työntekijää perehdytettäessä. Perehdyttämispäivää varten tehtiin myös PowerPoint-esitys, jossa käsitellään perehdyttämisoppaan tärkeimpiä asioita.
Teoriaviitekehyksessä käsitellään perehdyttämistä, sen hyötyjä ja tavoitteita, suunnittelua ja seurantaa sekä työn-opastuksen teoriaa. Perehdyttämisellä pyritään edistämään ja nopeuttamaan yksilön oppimista, minkä vuoksi teoriaosuudessa tarkastellaan myös oppimisen teoriaa yleisesti sekä erilaisia oppimistyylejä. Lähteinä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä Internetiä. Toiminnallisen osion tuotokset ovat syntyneet pitkälti omien havaintojen sekä kokemusten pohjalta, sillä yrityksellä ei ollut aiempaa perehdyttämiseen liittyvää materiaalia, jota työn tekemisessä olisi voitu hyödyntää.
Opinnäytetyön alkuperäisenä tavoitteena oli luoda uusille työntekijöille suunnattu perehdyttämisopas sekä suunnitella ja toteuttaa perehdyttämispäivä kesän 2010 työntekijöille oppaan pohjalta. Perehdyttäminen tapahtuu kyseisessä yrityksessä pääosin ryhmäperehdyttämisenä, sillä uusia työntekijöitä palkataan yritykseen vain kiireisen kesäsesongin ajaksi, eikä tällöin yrityksen henkilöstöresurssit riitä perehdyttämään jokaista työntekijää yksitellen. Tämän vuoksi perehdyttämispäivää lähdettiin kehittämään ja sen tueksi suunniteltiin ohjelma, jonka avulla yrityksen perehdyttämiskäytäntöön saatiin systemaattisuutta sekä suunnitelmallisuutta.
Opinnäytetyön lopullisena tuotteena syntyi yrityksen toimintatapoja palveleva perehdyttämisohjelma, joka koostuu perehdyttämisoppaasta sekä perehdyttämispäivää varten suunnitellusta ohjelmarungosta. Perehdyttämispäivän ohjelmarunko toimii samalla esimiehen muistilistana sekä perehdyttämispäivän aikana että myös yksittäistä työntekijää perehdytettäessä. Perehdyttämispäivää varten tehtiin myös PowerPoint-esitys, jossa käsitellään perehdyttämisoppaan tärkeimpiä asioita.
Teoriaviitekehyksessä käsitellään perehdyttämistä, sen hyötyjä ja tavoitteita, suunnittelua ja seurantaa sekä työn-opastuksen teoriaa. Perehdyttämisellä pyritään edistämään ja nopeuttamaan yksilön oppimista, minkä vuoksi teoriaosuudessa tarkastellaan myös oppimisen teoriaa yleisesti sekä erilaisia oppimistyylejä. Lähteinä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä Internetiä. Toiminnallisen osion tuotokset ovat syntyneet pitkälti omien havaintojen sekä kokemusten pohjalta, sillä yrityksellä ei ollut aiempaa perehdyttämiseen liittyvää materiaalia, jota työn tekemisessä olisi voitu hyödyntää.