Puhelin liiketoiminnan työvälineenä : case: Finlife Oy
Videnius, Lassi (2008)
Videnius, Lassi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2008

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904031866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904031866
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia, kuinka puhelinta käytetään myynnin ja markkinoinnin työvälineenä. Minkälaisia taitoja ja ominaisuuksia tämänkaltainen työ tekijältään vaatii? Opinnäytetyön keskeisenä teemana oli tutkia puhelimella tehtävää myyntityötä ja kuinka puhe- ja markkinointiviestintään liittyviä teorioita voidaan soveltaa esimerkkiyrityksen liiketoimeen liittyvään puhelimessa tapahtuvaan työhön. Esimerkkiyrityksenä toimi Järvenpääläinen Finlife Oy.
Uusasiakashankinta ja potentiaalisiin uusiin asiakkaisiin liittyvä suora yhteydenotto on jo nyt olennainen osa esimerkiksi vakuutus- ja pankkialan arkipäivää ja kilpailutilanne tulee edelleen kasvattamaan tämänkaltaisen työn merkitystä. Finlife Oy:n liikeideana on kiteytettynä luoda asiakaskontakteja ja tapaamisia toimeksiantajayrityksille ulkoistetusti. Finlife Oy:n liikeidea on hyvin mielenkiintoinen ja tavallaan se on uudenlainen tapa luoda käytännön viestinnän tarpeesta liiketoimintaa. Liiketoiminnan lajina se voidaan sijoittaa telemarkkinoinnin alle. Finlife Oy:n liikeidea ja toimintamalli ovat vasta löytämässä muotoaan ja tämän opinnäytetyön tarkoituksena on auttaa löytämään tapoja vahvistaa käytännön työhön liittyviä prosesseja, kuten millä tavoin valmistaa uusia työntekijöitä työhön ja osaltaan tukea myös työntekijöiden kehittymistä työssään.
Opinnäytetyössä aihepiiriä käsitellään puhe- ja markkinointiviestinnän teorioiden kautta. Puhelimessa tapahtuva viestintä on käytännöllisesti katsoen puhtaasti puheviestintää, joten on luonnollista, että sitä käsitellään nimenomaan puheviestinnän teorioiden pohjalta. Liiketoiminnan kannalta tärkeä näkökulma aiheeseen saadaan markkinointiviestinnän teorioista, joihin myynti sekä markkinointi olennaisesti kuuluvat. Tärkeimpänä tutkimusvälineenä on toiminut osallistuva havainnointi työkokemuksen aikana esimerkki yrityksessä.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että toimialalla toimivien yritysten kyettävä uudistumaan ja tarjoamaan palveluntilaajille entisestään tehokkaampia tapoja välittää haluttuja viestejä. Tämä heijastuu luonnollisesti puhelimella tehtävän työn vaatimuksiin ja näin ollen vaatii alan yrityksissä työskentelevältä henkilöstöltä entistä suurempaa tieto- ja taitotasoa. Puhelimella tehtävä myynti- ja markkinointityö on menossa entistä ammattimaisempaan suuntaan, mikä lisää alan koulutuksen tarvetta ja tämä synnyttää tarvetta uudenlaisille telemarkkinoinnin eri osa-alueisiin suuntautuneille ammattilaisille.
Uusasiakashankinta ja potentiaalisiin uusiin asiakkaisiin liittyvä suora yhteydenotto on jo nyt olennainen osa esimerkiksi vakuutus- ja pankkialan arkipäivää ja kilpailutilanne tulee edelleen kasvattamaan tämänkaltaisen työn merkitystä. Finlife Oy:n liikeideana on kiteytettynä luoda asiakaskontakteja ja tapaamisia toimeksiantajayrityksille ulkoistetusti. Finlife Oy:n liikeidea on hyvin mielenkiintoinen ja tavallaan se on uudenlainen tapa luoda käytännön viestinnän tarpeesta liiketoimintaa. Liiketoiminnan lajina se voidaan sijoittaa telemarkkinoinnin alle. Finlife Oy:n liikeidea ja toimintamalli ovat vasta löytämässä muotoaan ja tämän opinnäytetyön tarkoituksena on auttaa löytämään tapoja vahvistaa käytännön työhön liittyviä prosesseja, kuten millä tavoin valmistaa uusia työntekijöitä työhön ja osaltaan tukea myös työntekijöiden kehittymistä työssään.
Opinnäytetyössä aihepiiriä käsitellään puhe- ja markkinointiviestinnän teorioiden kautta. Puhelimessa tapahtuva viestintä on käytännöllisesti katsoen puhtaasti puheviestintää, joten on luonnollista, että sitä käsitellään nimenomaan puheviestinnän teorioiden pohjalta. Liiketoiminnan kannalta tärkeä näkökulma aiheeseen saadaan markkinointiviestinnän teorioista, joihin myynti sekä markkinointi olennaisesti kuuluvat. Tärkeimpänä tutkimusvälineenä on toiminut osallistuva havainnointi työkokemuksen aikana esimerkki yrityksessä.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että toimialalla toimivien yritysten kyettävä uudistumaan ja tarjoamaan palveluntilaajille entisestään tehokkaampia tapoja välittää haluttuja viestejä. Tämä heijastuu luonnollisesti puhelimella tehtävän työn vaatimuksiin ja näin ollen vaatii alan yrityksissä työskentelevältä henkilöstöltä entistä suurempaa tieto- ja taitotasoa. Puhelimella tehtävä myynti- ja markkinointityö on menossa entistä ammattimaisempaan suuntaan, mikä lisää alan koulutuksen tarvetta ja tämä synnyttää tarvetta uudenlaisille telemarkkinoinnin eri osa-alueisiin suuntautuneille ammattilaisille.