Sidosryhmätyytyväisyyden seuranta : case: Lahti Travel
Nuutinen, Marika (2010)
Nuutinen, Marika
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618548
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on jatkoa Lahti Travelin vuosina 2006 ja 2008 tilaamille selvityksille sidosryhmiensä tyytyväisyydestä. Lahti Travel Oy on Lahden Alueen Kehittämisyhtiö Oy – LAKESin tytäryhtiö. Lahti Travel vastaa Lahden alueen matkai-lupalveluiden markkinoinnista, myynnistä ja matkailuneuvonnasta. Lahti Travelin markkinointitoimenpiteiden pääteemat ovat yritys- ja kokouspalvelut sekä hyvinvointipalvelut ja tapahtumat. Lahti Travel ja LAKES toimivat tiiviissä yhteistyössä Lahden alueen matkailuyritysten kanssa.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvantitatiivista menetelmää. Tutkimuksella selvitettiin Lahti Travelin sidosryhmien tyytyväisyyttä yhteistyöhön Lahti Travelin kanssa sekä Lahti Travelin kehitystä sidosryhmien näkökulmasta. Lahden alueen matkailutoimijoilta kysyttiin uudistuneiden sähköisten palveluiden toimivuutta sekä tulevan verkkokaupan tarpeellisuutta. Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin sidosryhmille sähköpostitse syys- ja lokakuun 2010 vaihteessa. Kyselylomake lähetettiin yhteensä 179:lle Lahden alueen matkailutoimijalle, ja vastauksia tutkimukseen saatiin 49 vastaajalta. Tutkimuksen vastausprosentti oli 27 %.
Tutkimustulosten perusteella kehitys Lahti Travelissa on mennyt kokonaisuudessaan eteenpäin. Toisaalta Lahti Travelin toivotaan olevan tasapuolisempi markkinointitoimenpiteissään ja ottavan huomioon myös pienet yritykset. Lahti Travelin Internet-sivuihin vastaajat ovat kokonaisuudessaan tyytyväisiä, mutta oman yrityksensä näkyvyyttä sivuilla osa yrityksistä haluaisi parannettavan. Vastaajista
53 % käyttäisi verkkokauppaa myyntikanavana. Lahti Regional Convention Bureaun myyntityöhön Convention Bureaun jäsenet ovat tyytyväisiä, mutta toivoisivat sen ulottuvan pääkaupunkiseudun lisäksi myös muualle Suomeen.
Lahti Travel nähdään tärkeänä toimijana, jonka toivotaan huomioivan alueen matkailuyritykset tasapuolisemmin. Kokonaisuudessaan Lahti Traveliin yritykset kuitenkin ovat tyytyväisiä, sillä yhteistyö on tuonut uusia asiakkaita ja lisännyt tunnettuutta kotimaassa. Toisaalta yhteistyön tuomat edut ovat vähentyneet vuodesta 2008.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvantitatiivista menetelmää. Tutkimuksella selvitettiin Lahti Travelin sidosryhmien tyytyväisyyttä yhteistyöhön Lahti Travelin kanssa sekä Lahti Travelin kehitystä sidosryhmien näkökulmasta. Lahden alueen matkailutoimijoilta kysyttiin uudistuneiden sähköisten palveluiden toimivuutta sekä tulevan verkkokaupan tarpeellisuutta. Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin sidosryhmille sähköpostitse syys- ja lokakuun 2010 vaihteessa. Kyselylomake lähetettiin yhteensä 179:lle Lahden alueen matkailutoimijalle, ja vastauksia tutkimukseen saatiin 49 vastaajalta. Tutkimuksen vastausprosentti oli 27 %.
Tutkimustulosten perusteella kehitys Lahti Travelissa on mennyt kokonaisuudessaan eteenpäin. Toisaalta Lahti Travelin toivotaan olevan tasapuolisempi markkinointitoimenpiteissään ja ottavan huomioon myös pienet yritykset. Lahti Travelin Internet-sivuihin vastaajat ovat kokonaisuudessaan tyytyväisiä, mutta oman yrityksensä näkyvyyttä sivuilla osa yrityksistä haluaisi parannettavan. Vastaajista
53 % käyttäisi verkkokauppaa myyntikanavana. Lahti Regional Convention Bureaun myyntityöhön Convention Bureaun jäsenet ovat tyytyväisiä, mutta toivoisivat sen ulottuvan pääkaupunkiseudun lisäksi myös muualle Suomeen.
Lahti Travel nähdään tärkeänä toimijana, jonka toivotaan huomioivan alueen matkailuyritykset tasapuolisemmin. Kokonaisuudessaan Lahti Traveliin yritykset kuitenkin ovat tyytyväisiä, sillä yhteistyö on tuonut uusia asiakkaita ja lisännyt tunnettuutta kotimaassa. Toisaalta yhteistyön tuomat edut ovat vähentyneet vuodesta 2008.