Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

‎”Mä en kutsu sua mun synttäreille” - ‎lasten yhteisöt päiväkotiryhmissä

Ahonen, Janica; Majoinen, Linda (2010)

 
Avaa tiedosto
Ahonen_Janica_Majoinen_Linda.pdf.pdf (476.8Kt)
Lataukset: 


Ahonen, Janica
Majoinen, Linda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916153
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin päiväkotiryhmiä lasten yhteisöjen näkökulmasta. Tavoitteena ‎on lisätä ‎varhaiskasvatukseen osallistuvien henkilöiden tuntemusta lasten yhteisöistä ja niiden ‎piirteistä. Päätutkimuskysymys oli, ‎mikä on lasten yhteisö päiväkotiryhmässä ja miten se ilmenee ‎siinä. Tätä kysymystä tutkittiin tarkastelemalla sitä, ‎miten lapset tiedostavat itse yhteisönsä ‎päiväkotiryhmässä ja millaisia piirteitä he arvostavat yhteisönsä jäsenissä. ‎Tarkastelun kohteena oli ‎myös se, miten lapset muodostavat yhteisöjään päiväkotiryhmässä ja miten he toimivat ‎niissä.‎

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena uusimaalaisen päiväkodin kahdessa ‎ryhmässä, joista toisessa oli ‎‎3 – 5 – ja toisessa 5 – 6 –vuotiaita lapsia. Opinnäytetyö oli tapaus-‎tutkimus jossa aineistonkeruumenetelminä oli ‎sosiometrinen kysely, osallistuva havainnointi ja ‎teemahaastattelu. Aineistonkeruussa hyödynnettiin metodologista ‎triangulaatiota. Sosiometriseen ‎kyselyyn osallistui 37 lasta kahdesta ryhmästä, joiden vastausten perusteella tehtiin ‎sosiogrammit ‎ryhmien sisäisistä suhteista. Sosiogrammien perusteella ryhmistä voitiin erottaa matalan ja korkean ‎‎sosiaalisen statuksen omaavat lapset, joista kahdeksan valikoitui havainnointiin. Aikaisemmista ‎tutkimusvaiheista ‎nousseita teemoja syvennettiin yksilöhaastattelujen avulla, joihin osallistui 31 ‎lasta. Aineiston analyysi toteutettiin ‎teorialähtöisenä sisällönanalyysinä.‎

Tuloksilla todennettiin lasten yhteisöjen olemassaolo. Lasten yhteisöt näyttäytyivät useina ‎pienyhteisöinä ja ‎aidoimmillaan ne olivat vapaan leikin tilanteissa. Lapset tunnistivat pienyhteisöjä ‎joihin kuuluivat sekä niitä joihin eivät ‎itse ensisijaisesti kuuluneet. Yhteinen toiminta määritti sen ‎hetkisen yhteisön, joten yhteisöt saattoivat muuttua ‎nopeastikin toiminnan vaihtuessa. Lapsilla oli ‎erilaisia tapoja toimia yhteisöissä, ja ne ilmenivät jonkin verran lasten ‎statusten kautta. Valtaosa ‎lapsista kuului osaksi jotain yhteisöä, mutta oli myös lapsia jotka jäivät yhteisöjen ‎ulkopuolelle. ‎Suurimmalla osalla lapsista oli ystävyyssuhde, mikä tarkoitti molemminpuolista tunnistamista. ‎Yhteisön ‎muodostuksessa lapset suosivat samaa ikäluokkaa ja sukupuolta. Tunteisiin ja ‎kiintymykseen liittyvät syyt olivat ‎keskeisiä yhteisöjen muodostuksessa. Lapset arvostivat toisissa ‎pienyhteisöjen jäsenissä muun muassa yhteisiä ‎kiinnostuksen kohteita ja kekseliäisyyttä leikkien ‎suhteen.‎
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste