Kouluterveyskyselystä toimintaan -kehittämishankkeen toteutuminen Suomussalmen Kirkonkylän koululla
Manninen, Marja; Mulari, Hanna; Okkonen, Minna (2007)
Manninen, Marja
Mulari, Hanna
Okkonen, Minna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315129
Tiivistelmä
Kehittämistehtävämme tavoitteena on saada tietoa Kouluterveyskyselystä toimintaan - kehittämishankkeen
vaikutuksista kouluyhteisön viihtyvyyteen ja oppilaiden osallisuudesta hankkeeseen. Tarkoituksenamme
on kiinnittää kouluyhteisön huomio asioihin, joissa on menty eteenpäin, mutta toisaalta myös
niihin joissa on vielä kehitettävää.
Olemme rajanneet tutkimustehtävämme koskemaan oppilaiden mielipiteitä, jotta saisimme mahdollisimman
yksilöllistä tietoa siitä, miten oppilaat ovat saaneet vaikuttaa kouluyhteisöön ja mitä kehitettävää
siinä vielä olisi. Tutkimustehtävämme kehittämistehtävässämme ovat: 1) Miten oppilaat kokevat saaneensa
vaikuttaa kouluyhteisönsä asioihin hankkeen aikana ja 2) Mitä kehitettävää kouluyhteisössä oppilaiden
mielestä vielä olisi hankkeen päätyttyä?
Kehittämistehtävän aineisto on kerätty tekemämme kyselylomakkeen avulla oppilaiden omalla koululla.
Kyselylomakkeeseen vastasi 130 oppilasta 7-9- luokilta. Kyselylomakkeen lisäksi teimme ryhmähaastattelun
kahdeksalle oppilaalle ja haastattelu myös nauhoitettiin. Ryhmähaastattelussa oli mukana oppilaskunnan
jäseniä sekä luottamusoppilaita.
Keskeisiksi tuloksiksi kyselyjen ja haastattelujen pohjalta ensimmäisen tutkimustehtävän tuloksiksi nousivat
asiat, joihin oppilaat ovat toiminnallaan saaneet vaikuttaa. Näitä olivat viihtyvyyden ja osallisuuden
lisääntyminen ja ilmapiirin parantuminen. Toisen tutkimustehtävän tuloksiksi, eli kehitettäviksi asioiksi
kouluyhteisössä nousivat vielä viihtyvyyden lisääntyminen, toiminnan lisääminen koulupäivään ja tiedonkulun
parantaminen.
vaikutuksista kouluyhteisön viihtyvyyteen ja oppilaiden osallisuudesta hankkeeseen. Tarkoituksenamme
on kiinnittää kouluyhteisön huomio asioihin, joissa on menty eteenpäin, mutta toisaalta myös
niihin joissa on vielä kehitettävää.
Olemme rajanneet tutkimustehtävämme koskemaan oppilaiden mielipiteitä, jotta saisimme mahdollisimman
yksilöllistä tietoa siitä, miten oppilaat ovat saaneet vaikuttaa kouluyhteisöön ja mitä kehitettävää
siinä vielä olisi. Tutkimustehtävämme kehittämistehtävässämme ovat: 1) Miten oppilaat kokevat saaneensa
vaikuttaa kouluyhteisönsä asioihin hankkeen aikana ja 2) Mitä kehitettävää kouluyhteisössä oppilaiden
mielestä vielä olisi hankkeen päätyttyä?
Kehittämistehtävän aineisto on kerätty tekemämme kyselylomakkeen avulla oppilaiden omalla koululla.
Kyselylomakkeeseen vastasi 130 oppilasta 7-9- luokilta. Kyselylomakkeen lisäksi teimme ryhmähaastattelun
kahdeksalle oppilaalle ja haastattelu myös nauhoitettiin. Ryhmähaastattelussa oli mukana oppilaskunnan
jäseniä sekä luottamusoppilaita.
Keskeisiksi tuloksiksi kyselyjen ja haastattelujen pohjalta ensimmäisen tutkimustehtävän tuloksiksi nousivat
asiat, joihin oppilaat ovat toiminnallaan saaneet vaikuttaa. Näitä olivat viihtyvyyden ja osallisuuden
lisääntyminen ja ilmapiirin parantuminen. Toisen tutkimustehtävän tuloksiksi, eli kehitettäviksi asioiksi
kouluyhteisössä nousivat vielä viihtyvyyden lisääntyminen, toiminnan lisääminen koulupäivään ja tiedonkulun
parantaminen.