Tietohallinnon toiminnan kehittäminen, case Työterveyslaitos
Finne, Oskari (2010)
Finne, Oskari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216933
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen kohteena on itsenäisen julkisoikeudellisen yhteisön tietohallinnon toimintamallien arviointi ja kehittäminen. Kohdeorganisaatiossa on tehty kokonaisvaltainen ICT toiminnan muutos edellisten vuosien aikana. Kohdeorganisaation ydintoiminta on hyvin monimuotoista ja se asettaa omia haasteita, niin tietohallinnolle kuin koko organisaation johtamiselle. Erityisasema muuttuvien rahoituslähteiden suhteen aiheuttaa myös rakenteellisia haasteita.
Pääasiallisena tutkimusaineistona käytettiin organisaation sisäisiä virallisia dokumentteja, työntekijöiden haastatteluja ja vapaata sekä osallistuvaa havainnointia. Tutkimuksen taustalla oli myös tutkijan ja hänen työyhteisönsä tietämys ja ymmärrys tietohallinnon ohjauksen toimintamalleista erityyppisissä organisaatioissa.
Tutkimuksen tärkeimpänä antina voidaan pitää ymmärrystä siitä, että tulevaisuuden menestystekijöitä ja onnistumisia etsittäessä on tietojärjestelmien kehityksen oltava organisaation strategisen toiminnan yhtenä tukipilarina. Pelkkänä tukitoimintona ICT-toiminnot eivät voi luoda uusia innovatiivisia ratkaisuja organisaation tulevaisuuden menestysratkaisuihin. Organisaation ylimmän johdon tulisi hyväksyä tämä ja osoittaa riittävät ja oikeat resurssit sekä valtuudet tietohallinnon johdolle. Toinen vaihtoehto on ICT-toimintojen jättäminen vain tukitoiminnoksi. Tukitoimintona tietohallinnolta ei voida odottaa muuta kuin ICT:n perustoiminnan hallintaa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimi tapaustutkimus, koska kyseessä on vahvasti käytännön empiirinen tutkimus, joka tutkii Työterveyslaitoksen tietohallinnon toimintamalleja todellisessa kontekstissa. Tietoa ja näyttöä haetaan useasta eri lähteestä. Näiden avulla pyritään ymmärtämään paremmin olemassa olevia ratkaisuja ja saavuttaa niiden kautta syvempää tietämystä ja ymmärrystä hyvien ratkaisujen ja toimintamallien kautta.
Pääasiallisena tutkimusaineistona käytettiin organisaation sisäisiä virallisia dokumentteja, työntekijöiden haastatteluja ja vapaata sekä osallistuvaa havainnointia. Tutkimuksen taustalla oli myös tutkijan ja hänen työyhteisönsä tietämys ja ymmärrys tietohallinnon ohjauksen toimintamalleista erityyppisissä organisaatioissa.
Tutkimuksen tärkeimpänä antina voidaan pitää ymmärrystä siitä, että tulevaisuuden menestystekijöitä ja onnistumisia etsittäessä on tietojärjestelmien kehityksen oltava organisaation strategisen toiminnan yhtenä tukipilarina. Pelkkänä tukitoimintona ICT-toiminnot eivät voi luoda uusia innovatiivisia ratkaisuja organisaation tulevaisuuden menestysratkaisuihin. Organisaation ylimmän johdon tulisi hyväksyä tämä ja osoittaa riittävät ja oikeat resurssit sekä valtuudet tietohallinnon johdolle. Toinen vaihtoehto on ICT-toimintojen jättäminen vain tukitoiminnoksi. Tukitoimintona tietohallinnolta ei voida odottaa muuta kuin ICT:n perustoiminnan hallintaa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimi tapaustutkimus, koska kyseessä on vahvasti käytännön empiirinen tutkimus, joka tutkii Työterveyslaitoksen tietohallinnon toimintamalleja todellisessa kontekstissa. Tietoa ja näyttöä haetaan useasta eri lähteestä. Näiden avulla pyritään ymmärtämään paremmin olemassa olevia ratkaisuja ja saavuttaa niiden kautta syvempää tietämystä ja ymmärrystä hyvien ratkaisujen ja toimintamallien kautta.