Työntekijän ääni Asiakkaan Äänestä
Heikkonen, Anne (2010)
Heikkonen, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121317962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121317962
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan asiakaspalautteiden vaikutusta työmotivaatioon ja asiakaspalveluun. Kohdeorganisaationa on Ravintola Omenapuu sekä Friday Music Bar, jotka ovat Oy Center Inn Ab:n omistuksessa. Oy Center Inn Ab aloitti keväällä 2010 yhteistyössä Trainers’ Housen kanssa Asiakkaan Ääni –järjestelmän, jonka tarkoituksena on tuoda esiin kehityskohteita asiakaspalvelussa, parantaa asiakaspalvelua ja saavuttaa siten asetetut liikevaihtotavoitteet. Asiakkaan Ääni tarkoittaa sitä, että viikoittain ravintoloissa vierailee haamuasiakkaita, jotka arvioivat asiakaspalvelua, ruoka- ja juomatuotetta, asiakaspalvelijaa sekä yleistä ilmapiiriä. Haamuasiakkaat vastaavat heille annettuihin kysymyksiin koskien heidän vierailuaan ravintolassa. Asiakkaille annetut kysymykset ovat jokaisessa Oy Center Inn Ab:n ravintoloissa samat, lukuun ottamatta yhtä kysymystä jonka jokaisen yksikön ravintolapäällikkö on tehnyt koskien omaa ravintolaansa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten Asiakkaan Ääni -palautteet sekä muut asiakaspalautteet vaikuttavat Ravintola Omenapuun sekä Fridayn salihenkilökunnan työmotivaatioon, asiakaspalveluun sekä muuhun käyttäytymiseen työpaikalla. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esiin työntekijöiden mielipiteet Asiakkaan Äänestä ja löytää kehitysehdotuksia siihen.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Kysely toteutettiin syksyn 2010 aikana ja siihen vastasi kymmenen työntekijää. Teoreettinen viitekehys koostuu Asiakkaan Ääni -palautejärjestelmästä, asiakaspalvelusta, asiakaspalautteista ja työmotivaatiosta. Näihin perustuvat myös kyselylomakkeen teemat. Kyselylomakkeen avulla saadut vastaukset on jaettu teorian pohjalta teemoihin ja näistä on tuotu esille yleisimmät mielipiteet. Teemat, joihin kyselylomake on jaettu, ovat Asiakkaan Äänen hyödyt ja haitat, ennakko-odotukset, muutokset asiakaspalvelussa, asiakaspalautteiden vaikutus työmotivaatioon ja lisääkö Asiakkaan Ääni työmotivaatiota. Teemoissa on esitelty työntekijöiden yleisimpiä mielipiteitä ja näiden mielipiteiden perusteella on tehty johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia.
Ravintola Omenapuun ja Fridayn työntekijät löysivät niin hyviä kuin huonoja puolia Asiakkaan Äänestä. Yleisin mielipide oli kuitenkin, että Asiakkaan Ääni ei anna todellista kuvaa palvelun tasosta eikä sen avulla pysty kehittymään työssä. Enemmän työssä kehittymisessä ja työmotivaation parantamisessa auttavat asiakkailta saatavat suorat palautteet. Kehitysehdotuksena nousi Asiakkaan Äänessä arvioitujen asioiden kohdentaminen jokaiseen ravintolaan yksilöllisesti, jolloin palautteet olisivat tarkempia ja hyödyllisempiä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten Asiakkaan Ääni -palautteet sekä muut asiakaspalautteet vaikuttavat Ravintola Omenapuun sekä Fridayn salihenkilökunnan työmotivaatioon, asiakaspalveluun sekä muuhun käyttäytymiseen työpaikalla. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esiin työntekijöiden mielipiteet Asiakkaan Äänestä ja löytää kehitysehdotuksia siihen.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Kysely toteutettiin syksyn 2010 aikana ja siihen vastasi kymmenen työntekijää. Teoreettinen viitekehys koostuu Asiakkaan Ääni -palautejärjestelmästä, asiakaspalvelusta, asiakaspalautteista ja työmotivaatiosta. Näihin perustuvat myös kyselylomakkeen teemat. Kyselylomakkeen avulla saadut vastaukset on jaettu teorian pohjalta teemoihin ja näistä on tuotu esille yleisimmät mielipiteet. Teemat, joihin kyselylomake on jaettu, ovat Asiakkaan Äänen hyödyt ja haitat, ennakko-odotukset, muutokset asiakaspalvelussa, asiakaspalautteiden vaikutus työmotivaatioon ja lisääkö Asiakkaan Ääni työmotivaatiota. Teemoissa on esitelty työntekijöiden yleisimpiä mielipiteitä ja näiden mielipiteiden perusteella on tehty johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia.
Ravintola Omenapuun ja Fridayn työntekijät löysivät niin hyviä kuin huonoja puolia Asiakkaan Äänestä. Yleisin mielipide oli kuitenkin, että Asiakkaan Ääni ei anna todellista kuvaa palvelun tasosta eikä sen avulla pysty kehittymään työssä. Enemmän työssä kehittymisessä ja työmotivaation parantamisessa auttavat asiakkailta saatavat suorat palautteet. Kehitysehdotuksena nousi Asiakkaan Äänessä arvioitujen asioiden kohdentaminen jokaiseen ravintolaan yksilöllisesti, jolloin palautteet olisivat tarkempia ja hyödyllisempiä.