Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Liikuta! 7-10 -vuotiaan motorista kehitystä ja fyysistä aktiivisuutta tukeva ryhmätoimintamalli

Ikonen, Tiina; Nikkanen, Oona (2019)

 
Avaa tiedosto
Liikuta! 7-10 vuotiaan lapsen motorista kehitystä ja fyysistä aktiivisuutta tukeva ryhmätoimintamalli.pdf (1.721Mt)
Lataukset: 


Ikonen, Tiina
Nikkanen, Oona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092519241
Tiivistelmä
Motorinen kehitys on elämän mittainen prosessi, jonka aikana motorisissa taidoissa tapahtuu jatkuvaa muutosta. Nykyisin lasten fyysinen aktiivisuus on vähäisempää ja lapset viettävät enemmän aikaansa istuen. Motorinen kehitys ja fyysinen aktiivisuus vaikuttavat toisiinsa vastavuoroisesti. Mitä paremmin lapsi hallitsee motoriset perustaidot, sitä korkeampi on hänen fyysinen aktiivisuutensa. Kun taas tuetaan lapsen fyysistä aktiivisuutta, niin samalla voidaan edistää motoristen perustaitojen kehittymistä.

Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa 7–10 -vuotiaan lapsen motorisen kehityksen ja fyysisen aktiivisuuden tukemisesta. Tavoitteena oli luoda teoriatietoon pohjautuva ryhmätoimintamalli Karelia-ammattikorkeakoulun oppimis- ja palveluympäristö Voimalalle, joka oli opinnäytetyön toimeksiantaja. Ryhmätoimintamalli sisältää tapaamiskertojen teemat, sanallisia ohjeita tapaamiskertojen rakenteesta ja sisällöstä sekä esimerkkiehdotuksia harjoituksista. Tapaamiskertoja ryhmätoimintamalliin on suunniteltu kuusi, ja ryhmätapaamiset sisältävät kokonaiskehitystä tukevaa liikuntaa.

Opinnäytetyöprosessiin sisältyi tietoperustan kokoaminen 7–10 -vuotiaan lapsen motorisen kehitykseen ja fyysiseen aktiivisuuteen sekä niiden tukemiseen liittyen. Tietoperustan perusteella laadittiin ryhmätoimintamalli. Toimeksiantaja vastaa ryhmätoimintamallin käytöstä. Jatkokehitysideana ryhmätoimintamallia voisi testata asiakkailla pilotoimalla ja tutkia ryhmätoimintamallin toimivuutta esimerkiksi asiakaskokemusten perusteella.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste