Pyhäsalmen kaivoksen pyriittirikasteen kuljetusketjun riskianalyysi
Lähteenmäki, Marko (2010)
Lähteenmäki, Marko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101051045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101051045
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen kohteena on Pyhäsalmen kaivoksen pyriittirikasteen kuljetusketju. Työssä kuvaillaan kuljetusketjun eri toiminnot yksityiskohtaisesti, esitellään kuljetusketjun yhteistyökumppanit ja laaditaan riskianalyysi kuljetusketjusta vika- ja vaikutusanalyysimenetelmällä (VVA). Riskianalyysin tavoitteena on löytää pyriittirikasteen kuljetusketjun kriittisimmät riskikohdat ja selvittää riskien seurauksien todennäköisyydet.
Työn tutkimusmenetelmänä käytetään VVA-analyysia (FMEA). Analyysi on toimintavarmuuden analysointimenetelmä, jonka tavoitteena on tunnistaa sellaiset viat, joiden seurauksilla on vaikutusta kohteen suorituskykyyn tai sen kriittisiin toimintoihin. VVA-analyysissä käytiin läpi koko pyriitin kuljetusketju alkaen lastauksesta kaivoksella junavaunuihin ja päättyen proomukuljetuksiin Rotterdamin satamasta. Pyriittirikasteen kuljetusketjun selvittämiseksi tietoa kerättiin etupäässä haastatteluilla sekä perehtymällä kaivoksen tietokantoihin ja kirjallisuuteen.
Pyhäsalmi Mine Oy:n kuljetusketjussa on tapahtunut harvoin vakavia vahinkoja, mikä on myös pääteltävissä riskianalyysin tuloksista. Analyysissä tunnistettiin yhteensä 18 poikkeamatilannetta, jotka voisivat aiheuttaa häiriöitä kaivoksen pyriittirikasteen kuljetuksiin asiakkaille. Riskianalyysin tuloksista ilmeni, että riskien todennäköisyys on edelleenkin suhteellisen pieni Pyhäsalmen kaivoksen pyriittirikasteen kuljetusketjussa.
Työn tutkimusmenetelmänä käytetään VVA-analyysia (FMEA). Analyysi on toimintavarmuuden analysointimenetelmä, jonka tavoitteena on tunnistaa sellaiset viat, joiden seurauksilla on vaikutusta kohteen suorituskykyyn tai sen kriittisiin toimintoihin. VVA-analyysissä käytiin läpi koko pyriitin kuljetusketju alkaen lastauksesta kaivoksella junavaunuihin ja päättyen proomukuljetuksiin Rotterdamin satamasta. Pyriittirikasteen kuljetusketjun selvittämiseksi tietoa kerättiin etupäässä haastatteluilla sekä perehtymällä kaivoksen tietokantoihin ja kirjallisuuteen.
Pyhäsalmi Mine Oy:n kuljetusketjussa on tapahtunut harvoin vakavia vahinkoja, mikä on myös pääteltävissä riskianalyysin tuloksista. Analyysissä tunnistettiin yhteensä 18 poikkeamatilannetta, jotka voisivat aiheuttaa häiriöitä kaivoksen pyriittirikasteen kuljetuksiin asiakkaille. Riskianalyysin tuloksista ilmeni, että riskien todennäköisyys on edelleenkin suhteellisen pieni Pyhäsalmen kaivoksen pyriittirikasteen kuljetusketjussa.