Asiakaspalaute hoidon laadunarvioinnin menetelmänä : Kyselylomakkeen tuottaminen syömishäiriöpotilaiden asiakaspalautteiden kokoamiseen
Niemi, Anniina (2009)
Niemi, Anniina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904141960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904141960
Tiivistelmä
Asiakaspalaute hoidon laadunarvioinnin menetelmänä : Kyselylomakkeen tuottaminen syömishäiriöpotilaiden asiakaspalautteiden kokoamiseen
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Kriiseistä selviytyminen -hankkeessa yhteistyössä Helsingin Syömishäiriökeskuksen kuntouttavan osaston kanssa. Syömishäiriökeskus kuuluu elämän nälkään ry:lle, ja rahoituksen sen perustamiselle antoi Raha-automaatti yhdistys RAY.
Helsingin syömishäiriökeskuksen kuntouttava osasto on ympärivuorokautinen 7-paikkainen kuntoutus- ja hoitoyksikkö, joka tarjoaa intensiivistä ja moniammatillista hoitoa vaikeasti syömishäiriöön sairastuneille. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa Helsingin syömishäi-riökeskuksen kuntouttavalle osastolle toimiva asiakaspalautekyselylomake. Asiakaspalautekyselylomakkeen tarkoituksena on toimia yhtenä työn kehittämisen välineenä ja hoitotyön laadunarvioinnin menetelmänä.
Asiakaspalautekyselylomakkeen kysymykset nousivat hoitotyölle yleisesti määritellyistä arvoista ja syömishäiriökeskuksen omasta hoitotyön ideologiasta. Arvot ja periaatteet, joita pidetään yleisesti hyvinä ja tavoiteltavina, muodostavat laadukkaan hoitotyön käsitteen.
Kyselylomakkeesta tehtiin ensin alustava versio, jota kehitettiin syömishäiriökeskuksen henkilökunnan ehdotuksia mukaillen. Tämän jälkeen suoritettiin pilottikysely, johon osallistui kaksi syömishäiriökeskuksen potilasta. Pilottikyselyssä potilaat saivat esitestata ja arvioida kyselylomaketta. Pilottikyselyn pohjalta kyselylomakkeeseen tehtiin muutoksia ja suoritettiin lopullinen asiakaspalautekysely. Syömishäiriökeskuksen potilaista yhteensä viisi osallistui asiakaspalautekyselyyn vuoden 2008 syksyn aikana. Kysely toteutettiin anonyymisti kenenkään yksityisyyttä loukkaamatta. Jokainen vastaaja osallistui kyselyyn vapaaehtoisesti. Kyselylomakkeen mukana vastaaja sai itselleen saatekirjeen, jossa kerrottiin kyselyn tarkoituksesta. Täytetyt kyselylomakkeet hävitettiin tulosten analysoinnin jälkeen.
Asiakaspalautekyselyn tuloksien analysoinnin ensisijainen tavoite oli arvioida kyselylomakkeen toimivuutta. Kyselyn tulosten perusteella kyselylomake on toimiva ja tarkoituksenmukainen. Kysymykset ovat ymmärrettäviä ja antavat vastauksen haluttuun asiaan. Kyselyn tulokset ovat pääasiassa luonteeltaan positiivisia, eikä erityisiä kehittämistarpeita ilmene. Vastaajat ovat pääosin tyytyväisiä syömishäiriökeskuksen toimintaan ja saamaansa hoitoon. Kyselyn tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina, mutta ne eivät vastaa koko asiakaskunnan mielipidettä pie-nen vastaajajoukon vuoksi.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Kriiseistä selviytyminen -hankkeessa yhteistyössä Helsingin Syömishäiriökeskuksen kuntouttavan osaston kanssa. Syömishäiriökeskus kuuluu elämän nälkään ry:lle, ja rahoituksen sen perustamiselle antoi Raha-automaatti yhdistys RAY.
Helsingin syömishäiriökeskuksen kuntouttava osasto on ympärivuorokautinen 7-paikkainen kuntoutus- ja hoitoyksikkö, joka tarjoaa intensiivistä ja moniammatillista hoitoa vaikeasti syömishäiriöön sairastuneille. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa Helsingin syömishäi-riökeskuksen kuntouttavalle osastolle toimiva asiakaspalautekyselylomake. Asiakaspalautekyselylomakkeen tarkoituksena on toimia yhtenä työn kehittämisen välineenä ja hoitotyön laadunarvioinnin menetelmänä.
Asiakaspalautekyselylomakkeen kysymykset nousivat hoitotyölle yleisesti määritellyistä arvoista ja syömishäiriökeskuksen omasta hoitotyön ideologiasta. Arvot ja periaatteet, joita pidetään yleisesti hyvinä ja tavoiteltavina, muodostavat laadukkaan hoitotyön käsitteen.
Kyselylomakkeesta tehtiin ensin alustava versio, jota kehitettiin syömishäiriökeskuksen henkilökunnan ehdotuksia mukaillen. Tämän jälkeen suoritettiin pilottikysely, johon osallistui kaksi syömishäiriökeskuksen potilasta. Pilottikyselyssä potilaat saivat esitestata ja arvioida kyselylomaketta. Pilottikyselyn pohjalta kyselylomakkeeseen tehtiin muutoksia ja suoritettiin lopullinen asiakaspalautekysely. Syömishäiriökeskuksen potilaista yhteensä viisi osallistui asiakaspalautekyselyyn vuoden 2008 syksyn aikana. Kysely toteutettiin anonyymisti kenenkään yksityisyyttä loukkaamatta. Jokainen vastaaja osallistui kyselyyn vapaaehtoisesti. Kyselylomakkeen mukana vastaaja sai itselleen saatekirjeen, jossa kerrottiin kyselyn tarkoituksesta. Täytetyt kyselylomakkeet hävitettiin tulosten analysoinnin jälkeen.
Asiakaspalautekyselyn tuloksien analysoinnin ensisijainen tavoite oli arvioida kyselylomakkeen toimivuutta. Kyselyn tulosten perusteella kyselylomake on toimiva ja tarkoituksenmukainen. Kysymykset ovat ymmärrettäviä ja antavat vastauksen haluttuun asiaan. Kyselyn tulokset ovat pääasiassa luonteeltaan positiivisia, eikä erityisiä kehittämistarpeita ilmene. Vastaajat ovat pääosin tyytyväisiä syömishäiriökeskuksen toimintaan ja saamaansa hoitoon. Kyselyn tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina, mutta ne eivät vastaa koko asiakaskunnan mielipidettä pie-nen vastaajajoukon vuoksi.