Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Tunteet pelissä” - Sosiaalis-emotionaalisen kehityksen tukeminen kuvien avulla

Määttä, Krista; Salo, Sari (2010)

 
Avaa tiedosto
Maatta_Krista_Salo_Sari.pdf (1.026Mt)
Lataukset: 


Määttä, Krista
Salo, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016390
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena olivat lasten tunnetaidot ja tunnekuvakorttien käyttö sosiaalis-emotionaalisen kehityksen tukena. Opinnäytetyömme tehtävänä oli selvittää, millaisia tunteita lapset tunnistivat kuvakorteista. Lisäksi halusimme selvittää, millainen jäsentelytaito lapsilla oli kuvasarjojen muodostamiseen ja millaiset kuvien ulkoasut miellyttivät lapsia sekä millaisia käyttö-mahdollisuuksia kuvakorteilla voi päiväkodissa olla. Opinnäytetyömme on osa Lapsen ja nuoren hyvä arki – hanketta.

Opinnäytetyömme teoriatausta rakentui muun muassa sosiaalis-emotionaalisesta kehityksestä, tunteista ja taidekasvatuksesta. Kiinnitimme erityisesti huomiota lapsen kehitykseen ikävaiheittain sekä yleisesti tunteisiin ja tunnekasvatukseen.

Tutkimus toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Aineistonkeruumenetelminä käytimme osallistuvaa havainnointia, haastattelua ja videointia. Tutkimus toteutettiin hyvin-kääläisessä taidepäiväkoti Onnimannissa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 12 lasta. Kohde-ryhmänä tutkimuksessamme olivat 4-6 -vuotiaat lapset. Lasten havainnoinnin lisäksi toteutimme lomakekyselyn päiväkodin henkilöstölle. Sen avulla selvitimme muun muassa kuvakorttien käyttömahdollisuuksia ja henkilöstön mielipiteitä kuvakorttien toimivuudesta.

Tutkimusmenetelmät osoittautuivat onnistuneiksi ja saimme niiden avulla kattavat vastaukset asettamiimme tutkimuskysymyksiin. Tunteet, joita lapset kuvakorteista löysivät, liittyivät suurimmaksi osaksi ilon ja surun tunteisiin. Näiden lisäksi nousi muun muassa ikävä, mukava, pelko ja onnellinen. Nelivuotiaat löysivät kuvakorttisarjasta riippuen 2-8 tunnesanaa, viisivuotiaat 5-7 tunnesanaa ja kuusivuotiaat 3-7 tunnesanaa. Kuvakorttien ulkoasun miellyttävyyteen emme saaneet yksiselitteistä vastausta. Aikuisten mielipiteet tukivat suurimmaksi osaksi lasten havainnointiaineistoista nousseita tuloksia. Tulosten valossa voimme todeta kuvien olevan käyttökelpoinen väline tunteiden käsittelyyn lasten kanssa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste