Tukioppilaiden voimaantumisen mahdollisuudet ja mielenterveyttä suojaavat tekijät
Kotikumpu, Meeri (2009)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903261809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903261809
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa kuinka paljon tukioppilailla on voimaantumista mahdollistavia sekä mielenterveyttä suojaavia tekijöitä oman kokemuksen mukaan. Työ on osa Mannerheimin Lastensuojeluliiton ehkäisevän päihdetyön hanketta. Hankkeen tarkoitus on parantaa nuorten hyvinvointia. Hankkeen kohderyhmänä ovat eripuolilta Suomea kolme koulua, joista oli valittu yksi vuosikerta. Opinnäytetyön kohderyhmä on yhden koulun hankkeessa mukana olevista oppilaista tukioppilaat, joita oli 24.
Työn tarkoitus on kartoittaa tukioppilaiden hyvinvoinnin tilannetta. Voimaantumiseen mah-dollistavien tekijöiden näkyvyys kuvaa hyvin tukioppilaiden hyvinvoinnin tilannetta. Työstä saatavat tulokset antavat lisäinformaatiota nuorten kanssa työskenteleville, missä asioissa tukioppilaiden voimaantumista voitaisiin lisätä. Nuorten kanssa työskentelevät saavat tietoa, mihin asioihin kiinnittää huomiota nuorten hyvinvointia edistääkseen.
Opinnäytetyön tulokset pohjautuvat tukioppilaille järjestettyyn tukioppilaskoulutus päivään sekä lisäinformaatiota antavaan kyselyyn. Työn tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. Havainnointi antoi informaatiota, kuinka tukioppilaiden käyttäytymisessä näkyy voimaantumista mahdollistavat tekijät. Kysely vahvisti havaintoja ja antoi lisä informaatiota tukioppilaiden kokemuksesta, miten voimakkaana voimaantumista mahdollistavat tekijät näkyvät heidän elämässään.
Havainnoinnin tuloksien perusteella, tukioppilailla ilmeni voimakkaana monia voimaantumista edistäviä tekijöitä. Nuorten suhtautuminen elämään oli positiivisella tavalla odottavainen. Kysely tuki näitä havaintoja. Kyselyssä tuli esille nuorten kokemusten erilaisuus. Monissa vastauksissa yksi tai kaksi vastausta poikkesi muista huolestuttavalla tavalla. Tukioppilaiden keskuudessa näkyi muutamien tukioppilaiden kokemus elämän mielekkyyden vähäisyydestä. Tyttöjen ja poikien vastaukset erosivat toisistaan jonkin verran. Tytöillä oli esimerkiksi yleisempää kokemus, että tulee nolatuksi oppitunneilla kun taas pojat kokivat etteivät saa ääntänsä niin hyvin kuuluviin koulussa kuin tytöt. Kokonaisuudessa vastaukset olivat kuitenkin todella positiivisia.
Opinnäytetyö kuvastaa tarvetta nuorten parissa tehtävään ennalta ehkäisevään työhön. Nuorista tulisi havaita varhaisessa vaiheessa ne jotka kaipaisivat apua tai tukea. Tukioppilastoiminta on osa ennalta ehkäisevää toimintaa. Koulutuspäivä koettiin tukioppilaiden keskuudessa mielekkäänä. Sen toiminnan jatkaminen ja kehittäminen on merkityksellistä nuorten hyvinvoinnin edistämisessä.
Työn tarkoitus on kartoittaa tukioppilaiden hyvinvoinnin tilannetta. Voimaantumiseen mah-dollistavien tekijöiden näkyvyys kuvaa hyvin tukioppilaiden hyvinvoinnin tilannetta. Työstä saatavat tulokset antavat lisäinformaatiota nuorten kanssa työskenteleville, missä asioissa tukioppilaiden voimaantumista voitaisiin lisätä. Nuorten kanssa työskentelevät saavat tietoa, mihin asioihin kiinnittää huomiota nuorten hyvinvointia edistääkseen.
Opinnäytetyön tulokset pohjautuvat tukioppilaille järjestettyyn tukioppilaskoulutus päivään sekä lisäinformaatiota antavaan kyselyyn. Työn tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. Havainnointi antoi informaatiota, kuinka tukioppilaiden käyttäytymisessä näkyy voimaantumista mahdollistavat tekijät. Kysely vahvisti havaintoja ja antoi lisä informaatiota tukioppilaiden kokemuksesta, miten voimakkaana voimaantumista mahdollistavat tekijät näkyvät heidän elämässään.
Havainnoinnin tuloksien perusteella, tukioppilailla ilmeni voimakkaana monia voimaantumista edistäviä tekijöitä. Nuorten suhtautuminen elämään oli positiivisella tavalla odottavainen. Kysely tuki näitä havaintoja. Kyselyssä tuli esille nuorten kokemusten erilaisuus. Monissa vastauksissa yksi tai kaksi vastausta poikkesi muista huolestuttavalla tavalla. Tukioppilaiden keskuudessa näkyi muutamien tukioppilaiden kokemus elämän mielekkyyden vähäisyydestä. Tyttöjen ja poikien vastaukset erosivat toisistaan jonkin verran. Tytöillä oli esimerkiksi yleisempää kokemus, että tulee nolatuksi oppitunneilla kun taas pojat kokivat etteivät saa ääntänsä niin hyvin kuuluviin koulussa kuin tytöt. Kokonaisuudessa vastaukset olivat kuitenkin todella positiivisia.
Opinnäytetyö kuvastaa tarvetta nuorten parissa tehtävään ennalta ehkäisevään työhön. Nuorista tulisi havaita varhaisessa vaiheessa ne jotka kaipaisivat apua tai tukea. Tukioppilastoiminta on osa ennalta ehkäisevää toimintaa. Koulutuspäivä koettiin tukioppilaiden keskuudessa mielekkäänä. Sen toiminnan jatkaminen ja kehittäminen on merkityksellistä nuorten hyvinvoinnin edistämisessä.