YES-keskuksen toimintasuunnitelma
Keino, Jutta (2010)
Keino, Jutta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112815984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112815984
Tiivistelmä
Yrittäjään liitetään usein termit innovatiivinen, hallitsee riskejä ja saa asiat tapahtumaan. Yrittäjyyttä on kahdenlaista. Perinteinen yrittäjä omistaa oman yrityksen ja tekee kaikki päätökset itse. Sisäisessä yrittäjyydessä työntekijä on toisen palveluksessa, mutta työskentelee kuin yritys olisi hänen omansa.
Tavoitteena yrittäjyyskasvatuksessa on saada nuoret ymmärtämään ja sisäistämään asenteet, tiedot ja taidot, jotka liittyvät yrittämiseen. Näistä on hyötyä omassa yrityksessä sekä työskennellessään toisen palveluksessa (Kansikas 2007, 15.)
Tämä opinnäytetyö käsittelee yrittäjyyskasvatusta Kanta-Hämeen YES-keskuksen näkökulmasta. YES-keskus tarjoaa nykypäivän yrittäjyyskasvatus palveluja kouluille ja yrityksille. Tarkoituksena on laajentaa yrittäjyyskasvatusta kouluihin ja saada opettajat ja yritykset mukaan.
Työ tarjoaa Kanta-Hämeen YES-keskukselle toimintasuunnitelman, jonka avulla se voi tuoda yrittäjyyskasvatusta paremmin esille. Työhön on yritetty mahduttaa mahdollisimman paljon hyödyllisiä neuvoja ja esimerkkejä, joiden avulla saataisiin oppilaat ja opettajat kiinnostumaan enemmän yrittäjyyskasvatuksesta.
Tämän opinnäytetyön teorian pohjana on käytetty yrittäjyyskasvatuksen kirjallisuutta ja Internet - lähteitä. Teoriassa on ensin käsitelty yleisesti yrittäjyyttä ja siihen liittyviä ominaisuuksia. Sen jälkeen on kerrottu yrittäjyyskasvatuksesta, opetushallituksen toimenpideohjelmasta liittyen yrittäjyyskasvatukseen ja yleisesti, miten yrittäjyyskasvatusta kannattaisi opettaa kouluissa.
Toimintasuunnitelma on koostettu eri kuukausien mukaan. Jokaiselle kuukaudelle on asetettu omat tavoitteensa niin markkinoinnille kuin yrittäjien ja opettajien tapaamisillekin. Toimintasuunnitelmasta on pyritty tekemään mahdollisimman selkeä, jotta pääkohdat on helppo löytää. Tavoite on, että toimintasuunnitelma on mahdollisimman käyttökelpoinen YES-keskukselle ja siitä saisi lisää ideoita yrittäjyyskasvatukseen.
Tavoitteena yrittäjyyskasvatuksessa on saada nuoret ymmärtämään ja sisäistämään asenteet, tiedot ja taidot, jotka liittyvät yrittämiseen. Näistä on hyötyä omassa yrityksessä sekä työskennellessään toisen palveluksessa (Kansikas 2007, 15.)
Tämä opinnäytetyö käsittelee yrittäjyyskasvatusta Kanta-Hämeen YES-keskuksen näkökulmasta. YES-keskus tarjoaa nykypäivän yrittäjyyskasvatus palveluja kouluille ja yrityksille. Tarkoituksena on laajentaa yrittäjyyskasvatusta kouluihin ja saada opettajat ja yritykset mukaan.
Työ tarjoaa Kanta-Hämeen YES-keskukselle toimintasuunnitelman, jonka avulla se voi tuoda yrittäjyyskasvatusta paremmin esille. Työhön on yritetty mahduttaa mahdollisimman paljon hyödyllisiä neuvoja ja esimerkkejä, joiden avulla saataisiin oppilaat ja opettajat kiinnostumaan enemmän yrittäjyyskasvatuksesta.
Tämän opinnäytetyön teorian pohjana on käytetty yrittäjyyskasvatuksen kirjallisuutta ja Internet - lähteitä. Teoriassa on ensin käsitelty yleisesti yrittäjyyttä ja siihen liittyviä ominaisuuksia. Sen jälkeen on kerrottu yrittäjyyskasvatuksesta, opetushallituksen toimenpideohjelmasta liittyen yrittäjyyskasvatukseen ja yleisesti, miten yrittäjyyskasvatusta kannattaisi opettaa kouluissa.
Toimintasuunnitelma on koostettu eri kuukausien mukaan. Jokaiselle kuukaudelle on asetettu omat tavoitteensa niin markkinoinnille kuin yrittäjien ja opettajien tapaamisillekin. Toimintasuunnitelmasta on pyritty tekemään mahdollisimman selkeä, jotta pääkohdat on helppo löytää. Tavoite on, että toimintasuunnitelma on mahdollisimman käyttökelpoinen YES-keskukselle ja siitä saisi lisää ideoita yrittäjyyskasvatukseen.