Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus Järvenpään lukiossa

Seppänen, Eeva-Reetta; Mäkinen, Heidi (2009)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_ Makinen_Seppanen.pdf (468.7Kt)
Lataukset: 


Seppänen, Eeva-Reetta
Mäkinen, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904192052
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista Järvenpään lukiossa. Järvenpään lukio esitti pyynnön työn toteuttamiseksi Laurea-ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville oppilaiden kokemuksia tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta oppilaitoksessa. Tutkimuksen avulla kerättiin tietoa aiheesta, jonka pohjalta Järvenpään lukio laatii lakisääteisen tasa-arvosuunnitelman.

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisia menetelmiä apuna käyttäen. Tutkimus suoritettiin kartoittavana kyselynä joulukuun alussa Järvenpään lukiolla kaikissa luokissa, joissa oli opetusta kyseisenä ajankohtana. Vastauksia saatiin yhteensä 533 kappaletta, joista tutkimuksessa käytettiin 513 kappaletta. Aineiston purkamisessa ja analysoinnissa apuna käytimme Exceliä.

Kyselyssä kartoitimme tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista opetuksessa, ohjauksessa, arvioinnissa, yleisessä ilmapiirissä ja oppimateriaaleissa. Tutkimme myös seksuaalisen häirinnän, kiusaamisen ja syrjinnän mahdollista ilmenemistä oppilaitoksessa. Vastaukset osoittivat suurimman osan oppilaista olevan melko tyytyväisiä tilanteeseen, mutta parannettavaa löytyi joka osa-alueelta, esimerkiksi tyytymättömyyttä koettiin ainevalinta- ja jatko-opiskeluohjaukseen liittyen. Ensisijaisena kehittämiskohteena voidaan pitää seksuaalisen häirinnän, kiusaamisen ja syrjinnän poistamista.

Oppilaitoksen päätettäväksi jää, miten tutkimustuloksiin reagoidaan ja minkälaisiin jatkotoimenpiteisiin ryhdytään.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste