Ulkoisen viestinnän suunnitelma Riihimäen kaupunginkirjastolle
Löfberg, Tiina (2010)
Löfberg, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101101163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101101163
Tiivistelmä
Kirjaston toimintaan liittyy paljon erilaisia toimintatapoja ja erilaisia kohderyhmiä. Tämä asettaa haasteen kirjaston ulkoiselle viestinnälle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Riihimäen kaupunginkirjaston ulkoisen viestinnän nykytila ja laatia toimiva ja selkeä ulkoisen viestinnän suunnitelma, jota voidaan tarvittaessa täydentää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli ulkoista viestintää, tiedottamista ja viestintäsuunnitelmaa. Teoreettisessa viitekehyksessä käytettiin lähteenä kirjallisuutta viestinnästä, viestinnän suunnittelusta ja viestinnän eri teorioista. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kyselytutkimusta. Kyselytutkimuksessa kartoitettiin kirjaston viestinnässä mukana olevien työntekijöiden ajatuksia ja kehitysehdotuksia Riihimäen kaupunginkirjaston ulkoisen viestinnän suunnitelmaa varten. Opinnäytetyössä hyödynnettiin keväällä 2010 tehtyä kirjaston laajaa asiakaskyselyä.
Tutkimustulokset osoittivat, että ulkoinen viestintä on toiminut suhteellisen hyvin Riihimäen kaupunginkirjastossa, mutta siinä on myös parannettavaa. Erityisesti sosiaalisen median asema viestinnässä tulee olemaan yhä merkittävämpi, mikä vaikuttaa viestintäkanavien valintaan ja kohderyhmiin. Opinnäytetyön tuloksena syntyi ulkoisen viestinnän suunnitelma Riihimäen kaupunginkirjastolle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli ulkoista viestintää, tiedottamista ja viestintäsuunnitelmaa. Teoreettisessa viitekehyksessä käytettiin lähteenä kirjallisuutta viestinnästä, viestinnän suunnittelusta ja viestinnän eri teorioista. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kyselytutkimusta. Kyselytutkimuksessa kartoitettiin kirjaston viestinnässä mukana olevien työntekijöiden ajatuksia ja kehitysehdotuksia Riihimäen kaupunginkirjaston ulkoisen viestinnän suunnitelmaa varten. Opinnäytetyössä hyödynnettiin keväällä 2010 tehtyä kirjaston laajaa asiakaskyselyä.
Tutkimustulokset osoittivat, että ulkoinen viestintä on toiminut suhteellisen hyvin Riihimäen kaupunginkirjastossa, mutta siinä on myös parannettavaa. Erityisesti sosiaalisen median asema viestinnässä tulee olemaan yhä merkittävämpi, mikä vaikuttaa viestintäkanavien valintaan ja kohderyhmiin. Opinnäytetyön tuloksena syntyi ulkoisen viestinnän suunnitelma Riihimäen kaupunginkirjastolle.