Nuoren yrityksen markkinointisuunnitelma Case: Mosaiikkipaja IS Oy
Paajanen, Annukka; Koivisto, Pauliina (2011)
Paajanen, Annukka
Koivisto, Pauliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101101138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101101138
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Lohja
Liiketalouden koulutusohjelma
Pauliina Koivisto, Annukka Paajanen
Nuoren yrityksen markkinointisuunnitelma Case: Mosaiikkipaja IS Oy
Vuosi 2011 Sivumäärä 67
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda nuoren yrityksen operatiivinen markki-nointisuunnitelma. Toive markkinointisuunnitelman tekemisille tuli toimeksiantajalta, joka tarvitsi neuvoja ja kehitysehdotuksia markkinointinsa suunnitteluun.
Teoreettinen viitekehys rakentui Timo Ropen laatiman markkinoinnin suunnitteluprosessin ympärille. Suunnitteluprosessin eri osa-alueet avattiin hyödyntäen kuhunkin osa-alueeseen parhaiten soveltuvaa kirjallisuutta.
Lopputuloksena laadittiin markkinoinnin vuosisuunnitelma, josta kävi ilmi kuukausikohtaiset markkinointitoimenpiteet. Markkinointitoimenpiteissä keskityttiin kehitysehdotusten antamiseen kotisivujen ja esitteiden selkeyttämiseksi sekä markkinoinninedistämiskeinoihin, joita olivat messut ja lehtimainonta. Jokaiselle kuukaudelle laadittiin markkinointitoimenpide, jonka hyöty perusteltiin vuosisuunnitelman perässä. Koska markkinoinnin vuosisuunnittelu on jatkumo, toimeksiantajalle annettiin ehdotuksia tulevaisuuden markkinointisuunnitelman laatimiseen.
Markkinoinnin vuosisuunnitelman avulla toimeksiantaja pystyi kehittämään liiketoimintaansa sekä tekemään suunnitelmallista markkinointia. Vuosisuunnitelma sisälsi toimeksiantajan toiveita vastaavia kehitysehdotuksia ja ideoita markkinoinnin tueksi.
Tulevaisuuden kehityskohteina esitettiin asiakasrekisterin hyödyntäminen markkinoinnin apu-välineenä sekä asiakastyytyväisyyden mittaaminen asiakaskyselyjen avulla.
Asiasanat: asiakkaat, markkinointi, markkinointiviestintä, verkostoituminen.
Laurea Lohja
Liiketalouden koulutusohjelma
Pauliina Koivisto, Annukka Paajanen
Nuoren yrityksen markkinointisuunnitelma Case: Mosaiikkipaja IS Oy
Vuosi 2011 Sivumäärä 67
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda nuoren yrityksen operatiivinen markki-nointisuunnitelma. Toive markkinointisuunnitelman tekemisille tuli toimeksiantajalta, joka tarvitsi neuvoja ja kehitysehdotuksia markkinointinsa suunnitteluun.
Teoreettinen viitekehys rakentui Timo Ropen laatiman markkinoinnin suunnitteluprosessin ympärille. Suunnitteluprosessin eri osa-alueet avattiin hyödyntäen kuhunkin osa-alueeseen parhaiten soveltuvaa kirjallisuutta.
Lopputuloksena laadittiin markkinoinnin vuosisuunnitelma, josta kävi ilmi kuukausikohtaiset markkinointitoimenpiteet. Markkinointitoimenpiteissä keskityttiin kehitysehdotusten antamiseen kotisivujen ja esitteiden selkeyttämiseksi sekä markkinoinninedistämiskeinoihin, joita olivat messut ja lehtimainonta. Jokaiselle kuukaudelle laadittiin markkinointitoimenpide, jonka hyöty perusteltiin vuosisuunnitelman perässä. Koska markkinoinnin vuosisuunnittelu on jatkumo, toimeksiantajalle annettiin ehdotuksia tulevaisuuden markkinointisuunnitelman laatimiseen.
Markkinoinnin vuosisuunnitelman avulla toimeksiantaja pystyi kehittämään liiketoimintaansa sekä tekemään suunnitelmallista markkinointia. Vuosisuunnitelma sisälsi toimeksiantajan toiveita vastaavia kehitysehdotuksia ja ideoita markkinoinnin tueksi.
Tulevaisuuden kehityskohteina esitettiin asiakasrekisterin hyödyntäminen markkinoinnin apu-välineenä sekä asiakastyytyväisyyden mittaaminen asiakaskyselyjen avulla.
Asiasanat: asiakkaat, markkinointi, markkinointiviestintä, verkostoituminen.