Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mielen hyvinvoinnin terveysteematunti 9.luokkalaisille

Ingraeus, Annika; Kääriä, Henna (2010)

 
Avaa tiedosto
Ingraeus_Kaaria.pdf (1.189Mt)
Lataukset: 


Ingraeus, Annika
Kääriä, Henna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615859
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen toimipisteen Kuitinmäki-hanketta. ‎Hankkeen tavoitteena on lisätä yläkouluikäisten terveys- ja hyvinvointikäyttäytymistä sekä edistää ‎opiskelijan ammatillisen osaamisen kehittymistä nuorten ohjaamisessa, tutkia ja kehittää nuorten ‎ryhmäohjausta. Lisäksi tavoitteena on tuottaa työvälineitä nuorten ryhmäohjaukseen, kehittää ‎motivointimenetelmiä, ylläpitää ja vahvistaa nuorten terveyttä ja hyvinvointia suojaavia tekijöitä ‎sekä tuottaa tietoa nuorten terveyskäyttäytymisen ohjauksen eri muodoista. ‎

Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin pitämällä terveysteematunti, jonka aiheena oli ‎mielen hyvinvointi. Terveysteematunti pidettiin Kuitinmäen koululla 1. - 2.11.2010 viidelle ‎Kuitinmäen yläkoulun 9.luokalle. Luokassa oli keskimäärin noin 20 oppilasta. Tunti sisälsi ‎lämmittelyvaiheen, toiminnallisen vaiheen, jakamisvaiheen ja arviointivaiheen. Toiminnallisessa ‎vaiheessa tehtiin ryhmä- ja pariharjoituksia.‎

Tavoitteena oli terveyskasvatuksen muodossa tehdä konkreettisesti nuorille tutuksi, mitä ‎voimavaroilla tarkoitetaan ja auttaa nuoria tunnistamaan omia voimavarojaan ja selviyty-‎misenkeinoja. Tarkoituksena oli lisätä nuorten koherenssia, omaa elämänhallintaa arjen tasolla ‎ja kehittää nuorten terveyden lukutaitoa. Opinnäytetyön tekijöiden tavoitteena oli saada ‎harjoitusta ryhmäohjauksen suunnitteluun, toteutukseen ja raportointiin. Laajempana eettisenä ‎tavoitteena työssä oli lisätä nuorten elämänhallintaa, edistää mielenterveyttä ja ennaltaehkäistä ‎masennusta. ‎

Arviointi tapahtui oppilailta saadun kirjallisen palautteen ja päivän aikana tapahtuneen ha-‎vainnoinnin avulla. Opinnäytetyöntekijät kehittyivät prosessin aikana ryhmän ohjaustaidoissa ja ‎nuorten kanssa työskentelyssä. Oppilaat kokivat terveysteematunnin kokonaisuudessaan hyväksi ja ‎hyödylliseksi.‎
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste