Markkinointisuunnitelma lohjalaiselle vientiyritykselle
Kinos, Jenna (2011)
Kinos, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101121223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101121223
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointisuunnitelma lohjalaiselle vientiyritykselle. Markkinointisuunnitelmassa keskityttiin antamaan konkreettisia ajatuksia ja ehdotuksia toimintaansa aloittelevan, kansainvälisillä b-to-b-markkinoilla toimivan yrityksen tuloksellisen markkinoinnin suunnittelemiseen ja toteuttamiseen. Kohdeyrityksenä oli Lohjalle joulukuussa 2009 perustettu elintarvikealan vientiyritys. Yrityksen ainoana tuotteena oli Lohjan kaivokselta johdettu elintarvikekelpoinen, pakattu vesi. Yrityksen pääkohdemarkkinat ovat Aasiassa ja Lähi-idässä.
Opinnäytetyön tietoperusta laadittiin tukemaan markkinointisuunnitelmaa ja kohdeyrityksen tarpeita siten, että teoreettinen viitekehys muodostaa tiiviin markkinoinnin suunnittelun perustietouden b-to-b-markkinoinnin näkökulmasta. Markkinointisuunnitelmaan sisällytettiin markkina-analyysi, yritysanalyysi, markkinoinnin tavoitteet ja strategiat sekä markkinoinnin toimenpide- ja jatkotutkimusehdotukset. Markkinointisuunnitelman rajauksen ulkopuolelle jätettiin budjetti, yksityiskohtainen toteutussuunnitelma sekä markkinoinnin seurannan suunnitelma.
Markkinointisuunnitelman analyyseissä nousi esiin ennen kaikkea tarve reagoida tulevaisuudessa alalla lisääntyvään kilpailuun. Tulevaisuuden menestymisen nähtiin riippuvan yrityksen kyvystä luoda kilpailuylivoimatekijöitä, jotka eivät perustu hintakilpailuun. Kilpailuylivoimaa arvioitiin saavutettavan erityisesti hyvin toteutetun segmentointistrategian sekä vahvan brändin avulla. Tärkeäksi koettiin myös asiakaslähtöinen tuote- ja palveluelementtien kehittäminen.
Tärkeimpinä markkinoinnin toimenpiteinä pidettiin markkinoiden jakamista segmentteihin, brändin sisällön ja brändielementtien määrittämistä ja brändiohjeistuksen laatimista, Internet-sivujen rakentamista ja markkinoinnin perusmateriaalien tuottamista brändiohjeistuksen mukaisesti, hakukoneoptimointia sekä tiedotustoimintaan panostamista. Hyödyllisenä pidettiin myös ammattimessuille osallistumista, sponsorointitoiminnan harkitsemista sekä sosiaalisen median hyödyntämistä markkinoinnissa.
Tärkeimpänä jatkotutkimustoimenpiteenä esitettiin markkinoita, kohdeasiakkaita ja kilpailijoita tutkivan markkinointitutkimuksen toteuttamista.
Opinnäytetyön tietoperusta laadittiin tukemaan markkinointisuunnitelmaa ja kohdeyrityksen tarpeita siten, että teoreettinen viitekehys muodostaa tiiviin markkinoinnin suunnittelun perustietouden b-to-b-markkinoinnin näkökulmasta. Markkinointisuunnitelmaan sisällytettiin markkina-analyysi, yritysanalyysi, markkinoinnin tavoitteet ja strategiat sekä markkinoinnin toimenpide- ja jatkotutkimusehdotukset. Markkinointisuunnitelman rajauksen ulkopuolelle jätettiin budjetti, yksityiskohtainen toteutussuunnitelma sekä markkinoinnin seurannan suunnitelma.
Markkinointisuunnitelman analyyseissä nousi esiin ennen kaikkea tarve reagoida tulevaisuudessa alalla lisääntyvään kilpailuun. Tulevaisuuden menestymisen nähtiin riippuvan yrityksen kyvystä luoda kilpailuylivoimatekijöitä, jotka eivät perustu hintakilpailuun. Kilpailuylivoimaa arvioitiin saavutettavan erityisesti hyvin toteutetun segmentointistrategian sekä vahvan brändin avulla. Tärkeäksi koettiin myös asiakaslähtöinen tuote- ja palveluelementtien kehittäminen.
Tärkeimpinä markkinoinnin toimenpiteinä pidettiin markkinoiden jakamista segmentteihin, brändin sisällön ja brändielementtien määrittämistä ja brändiohjeistuksen laatimista, Internet-sivujen rakentamista ja markkinoinnin perusmateriaalien tuottamista brändiohjeistuksen mukaisesti, hakukoneoptimointia sekä tiedotustoimintaan panostamista. Hyödyllisenä pidettiin myös ammattimessuille osallistumista, sponsorointitoiminnan harkitsemista sekä sosiaalisen median hyödyntämistä markkinoinnissa.
Tärkeimpänä jatkotutkimustoimenpiteenä esitettiin markkinoita, kohdeasiakkaita ja kilpailijoita tutkivan markkinointitutkimuksen toteuttamista.