Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Perehdytyskansion suunnittelu : Case: Tmi Mika Snellman

Niinivirta, Elina (2011)

 
Avaa tiedosto
Niinivirta_Elina.pdf (281.8Kt)
Lataukset: 


Niinivirta, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101121247
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää perehdytyskansio Tmi Mika Snellmanille. Mika ‎Snellman toimii K-market kauppiaana Neste Oil liikenneasemalla Salossa. Perehdytyskansion ‎tarkoituksena on luoda apuväline uuden työntekijän sopeutumiseen uusiin työtehtäviin. Keskeisempänä tavoitteena voidaan pitää, että tuotetaan laadukas perehdytyskansio, joka on apuna ‎uudelle työntekijälle ensimmäisestä työpäivästä lähtien. Perehdytyskansion tarkoituksena on olla ‎apuväline kaikille yrityksen työntekijöille sekä esimiehelle, jotta voidaan helpottaa ‎perehdytysohjelman suunnittelemista ja vastaanottamaan uusi työntekijä helposti työyhteisöön.‎

Keskeisempänä tietolähteenä on käytetty muun muassa Kjelin ja Kuusiston sekä Kupiaksen ja ‎Peltolan teoksia. Perehdytyskansion sisältö ja koostumus on kerätty haastattelemalla henkilöstöä. ‎Teoreettinen viitekehys rakennettiin perustuen toiminnalliseen viitekehykseen. Teoreettisen ‎viitekehyksen pääkohteet ovat hyvän organisaation ominaisuudet, perehdyttäminen, työturvallisuus ‎ja työsuojelu. Viitekehyksessä on keskitytty perehdyttämiseen ja perehdyttämisen malleihin. ‎Perehdytyskansioon koottiin tietoa yrityksen työtehtävistä, kaupanalantyöehtosopimuksen ‎lomanmääräytymisestä ja irtisanomisajoista sekä yrityksen työajoista.‎

Työ on toteutettu haastattelemalla itse kauppiasta ja pitkään liikenneasemalla työskennellyttä ‎työntekijää. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa kysymysten jär‎jestyksellä ei ole suurta merkitystä eivätkä kysymykset ole ennalta lukkoon lyötyjä.‎

Perehdytyskansion onnistumista arvioitiin työnkokonaisuutena ja henkilökohtaisen oppimista‎voitteiden täyttymisen mukaan itsearviointina. Arvioinnissa keskityttiin työn eri osioiden on‎nistumiseen ja mietittiin kehityskohteita yritykselle.‎

Perehdyttäminen yrityksessä toteutetaan vierihoitoperehdyttämisen mallilla. Vieriperehdytysmallissa kokeneempi työntekijä opastaa uutta työntekijää yrityksen työtehtäviin esimerkiksi ‎kassanhallintaa, tavaranhallintaa, Veikkauskoneen toimintaa ja autopesupalvelun toimintaa.‎

Opinnäytetyön tuloksena voidaan tehdä johtopäätös, että perehdytyskansio on ajankohtainen ‎yritykselle, sillä kilpailutilanne markkinoilla on kovaa ja henkilöstöosaamiseen on paneuduttava. ‎Tämän perehdytyskansion jatkoksi yritykselle voisi tehdä selkeän ja yleisen toimintatapakansion, ‎jossa on kuvattu yrityksen toimintatavat, tavoitteet ja vastuiden jakaminen.‎
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste