Asiantuntijapalvelujen tuotteistamisen prosessi Case: Yrityslabra
Granström, Sini (2009)
Granström, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904202072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904202072
Tiivistelmä
Tämän tutkimus- ja kehittämishankkeen tarkoituksena ja tavoitteena oli tuottaa Lohjan Laurean Yrityslabralle sen palveluprosessin kuvaus ja palvelujen tuotteistaminen. Työn tarkoituksen oli kuvata sekä sisäinen- että ulkoinen palveluprosessi, jonka avulla Lohjan Laurean työelämälähtöiset kehittämishankkeet voitaisiin entistä tehokkaammin koordinoida opiskelijoille toteutettaviksi.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin prosesseista, asiantuntijapalveluista ja niiden tuotteistamisesta sekä asiakaslähtöisestä liiketoimintamallista. Teoreettisen viitekehyksen lähdemateriaaleina käytettiin alan tietokirjallisuutta sekä internetistä saatavilla olevia lähteitä. Hankeen päälähteinä käytettiin Kai Laamasen ja Jouko Hannuksen prosesseja käsitteleviä teoksia, Jorma Sipilän ja Cristian Grönroosin asiantuntijapalveluja ja niiden tuotteistamista käsitteleviä teoksia sekä Ala-Mutkan ja Talvelan asiakaslähtöistä liiketoimintamallia käsittelevää teosta. Ennen työn aloittamista vierailtiin myös Laurean muissa vastaavissa oppimisympäristöissä tutustumassa niiden toimintaan. Näin saatiin kokonaisvaltainen käsitys muista Laurean oppimisympäristöistä, joissa työelämälähtöisiä kehittämishankkeita koordinoidaan.
Työlle asetetut tavoitteet saavutettiin odotusten mukaisesti. Yrityslabran sisäinen ja ulkoinen palveluprosessi kuvattiin sekä kirjallisesti että graafisesti esitettynä. Tämä opinnäytetyö toimii arvokkaana työkaluna Yrityslabran toimintaa kehitettäessä. Palveluprosessi tarkoin määrittelee, kuinka projektit ja hankkeet vastaanotetaan ja toteutetaan Lohjan Laureassa. Toimintaprosessi kuvaa kunkin projektiin tai hankkeeseen osallistuvan henkilön liittymisen prosessiin. Palveluprosessin kuvaus sekä liitteenä oleva toimintaprosessin kuvaus toimivat selkeänä toimintaohjeena Lohjan Laurean henkilökunnalle. Toimintaa on helpompi heti alusta alkaen suunnitella ja kehittää, kun sen palveluprosessi on mallinnettu ja dokumentoitu.
Opinnäytetyön jatkotutkimusaiheeksi esitetään kaikkien Laurean oppimisympäristöjen prosessien kuvaamista osana Yrityslabran palveluprosessia.
Asiasanat: prosessi, palvelu, asiakaslähtöinen liiketoiminta.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin prosesseista, asiantuntijapalveluista ja niiden tuotteistamisesta sekä asiakaslähtöisestä liiketoimintamallista. Teoreettisen viitekehyksen lähdemateriaaleina käytettiin alan tietokirjallisuutta sekä internetistä saatavilla olevia lähteitä. Hankeen päälähteinä käytettiin Kai Laamasen ja Jouko Hannuksen prosesseja käsitteleviä teoksia, Jorma Sipilän ja Cristian Grönroosin asiantuntijapalveluja ja niiden tuotteistamista käsitteleviä teoksia sekä Ala-Mutkan ja Talvelan asiakaslähtöistä liiketoimintamallia käsittelevää teosta. Ennen työn aloittamista vierailtiin myös Laurean muissa vastaavissa oppimisympäristöissä tutustumassa niiden toimintaan. Näin saatiin kokonaisvaltainen käsitys muista Laurean oppimisympäristöistä, joissa työelämälähtöisiä kehittämishankkeita koordinoidaan.
Työlle asetetut tavoitteet saavutettiin odotusten mukaisesti. Yrityslabran sisäinen ja ulkoinen palveluprosessi kuvattiin sekä kirjallisesti että graafisesti esitettynä. Tämä opinnäytetyö toimii arvokkaana työkaluna Yrityslabran toimintaa kehitettäessä. Palveluprosessi tarkoin määrittelee, kuinka projektit ja hankkeet vastaanotetaan ja toteutetaan Lohjan Laureassa. Toimintaprosessi kuvaa kunkin projektiin tai hankkeeseen osallistuvan henkilön liittymisen prosessiin. Palveluprosessin kuvaus sekä liitteenä oleva toimintaprosessin kuvaus toimivat selkeänä toimintaohjeena Lohjan Laurean henkilökunnalle. Toimintaa on helpompi heti alusta alkaen suunnitella ja kehittää, kun sen palveluprosessi on mallinnettu ja dokumentoitu.
Opinnäytetyön jatkotutkimusaiheeksi esitetään kaikkien Laurean oppimisympäristöjen prosessien kuvaamista osana Yrityslabran palveluprosessia.
Asiasanat: prosessi, palvelu, asiakaslähtöinen liiketoiminta.