Extranetin kehittäminen asiakkaiden tarpeiden näkökulmasta. Esimerkkinä HoReCa-alan yritys
Pietinen, Hanna (2011)
Pietinen, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101191515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101191515
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin osana kahden elintarvikealalla toimivan yrityksen yhteistyöprojektia, jonka tavoitteena on kehittää toisen yrityksen extranetiä vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Työn tavoitteena oli tarjota yritykselle välineitä ja ideoita sellaisen palveluportaalin kehittämiseen, jonka tarjonnasta asiakas voisi hyötyä työssään entistä kokonaisvaltaisemmin. Yhteistyöprojektin lopullisena tavoitteena on parempi palvelujen tarjonta asiakkaalle sekä tätä kautta asiakkaiden sitouttaminen. Teoreettisina tavoitteina oli selvittää, mitä tarkoittaa yrityksen sähköinen liiketoiminta sekä millaisia erityispiirteitä yritysmarkkinoilla on.
Opinnäytetyön empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä hotelli-, ravintola-, tai cateringalalla työskentelevää teemahaastattelutekniikkaa käyttäen. Haastatteluiden tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia haasteita HoReCa-alalla työskentelevillä on työssään, ja millaisiin toimintoihin he kaipaisivat eniten apua. Vastausten perusteella tehtiin johtopäätöksiä siitä, millaisia palveluita kokonaisvaltaisempaan extranetiin tarvittaisiin.
Haastatteluiden avulla selvisi, että markkinoilla olevista tuotteista kaivataan entistä tarkempia ja laajempia tietoja, joiden avulla niiden tilaaminen helpottuisi. Lisäksi vastaajat kaipasivat apuja reseptiikan kehittämiseen sekä menusuunnitteluun. Päivittäistä työtä helpottavien viranomaisten lomakkeiden ja erilaisten laskureiden löytyminen yhdestä paikasta selkeyttäisi myös vastaajien työtä. Vastaajat haluaisivat myös seurata omia ostojaan tarkemmin extranetissä tarjottavan ostoraportin muodossa.
Kaiken kaikkiaan vastaajat toivoivat käyttöönsä laaja-alaista ja monipuolista extranetiä, josta löytyisi apuja ja tietoa kaikkiin työn osa-alueisiin. Kuitenkin, sieltä löytyvien tietojen tulisi olla ajan tasalla, eikä järjestelmän käytettävyydestä tai toimivuudesta voida tinkiä.
Opinnäytetyön empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä hotelli-, ravintola-, tai cateringalalla työskentelevää teemahaastattelutekniikkaa käyttäen. Haastatteluiden tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia haasteita HoReCa-alalla työskentelevillä on työssään, ja millaisiin toimintoihin he kaipaisivat eniten apua. Vastausten perusteella tehtiin johtopäätöksiä siitä, millaisia palveluita kokonaisvaltaisempaan extranetiin tarvittaisiin.
Haastatteluiden avulla selvisi, että markkinoilla olevista tuotteista kaivataan entistä tarkempia ja laajempia tietoja, joiden avulla niiden tilaaminen helpottuisi. Lisäksi vastaajat kaipasivat apuja reseptiikan kehittämiseen sekä menusuunnitteluun. Päivittäistä työtä helpottavien viranomaisten lomakkeiden ja erilaisten laskureiden löytyminen yhdestä paikasta selkeyttäisi myös vastaajien työtä. Vastaajat haluaisivat myös seurata omia ostojaan tarkemmin extranetissä tarjottavan ostoraportin muodossa.
Kaiken kaikkiaan vastaajat toivoivat käyttöönsä laaja-alaista ja monipuolista extranetiä, josta löytyisi apuja ja tietoa kaikkiin työn osa-alueisiin. Kuitenkin, sieltä löytyvien tietojen tulisi olla ajan tasalla, eikä järjestelmän käytettävyydestä tai toimivuudesta voida tinkiä.