Esimiestyön vaikutus myyntihenkilöstön työmotivaatioon : Case: Aleksi 13 tavaratalo
Brommels, Aino (2010)
Brommels, Aino
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817492
Tiivistelmä
Tämä on tutkielmatyyppinen opinnäytetyö. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka suomalaisen Aleksi 13 tavaratalon myyntihenkilöstön esimiehet, myyntipäälliköt motivoivat työntekijöitään tällä hetkellä, ja kuinka he voisivat työskentelyllään motivoida myyntihenkilöstöä paremmin. Tavoitteena oli tuottaa kehitysehdotuksia siitä, kuinka myyntihenkilöstö työmotivaatiota voitaisiin parantaa esimiestyön kautta.
Tutkimus pohjautuu teoreettiseen viitekehykseen, jossa pääkäsitteinä ovat esimiestyö, työmotivaatio ja motivoiminen. Tutkimuksessa käytetty tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto saatiin tekemällä kyselytutkimus kohdeorganisaatiossa. Kyselytutkimus suoritettiin myyntihenkilöstölle tehdyllä kyselylomakkeella, jonka kysymykset koskivat myyntihenkilöstön työmotivaatiota ja henkilöstön lähimmän esimiehen vaikutusta siihen. Tutkimusaineiston analysoimisella päästiin tutkimuksen tavoitteeseen, kehitysehdotuksien tuottamiseen Aleksi 13 tavaratalolle.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että Aleksi 13 tavaratalon esimies voi motivoida myyntihenkilöstöä paremmin pyrkimällä kehittämään omaa ja myyntihenkilöstön keskinäistä kanssakäymistä. Esimiehen tulisi antaa enemmän positiivista ja rakentavaa palautetta, kannustaa työntekijöitä, sekä selkeyttää tavoitteita ja yhteisiä toimintatapoja. Tiedonkulun, tasa-arvon ja yhteishengen edistäminen työyhteisössä koettiin tärkeinä kehityskohteina. Tutkimuksen tuloksien yhteenvedoksi saadaan, että esimiehen tulisi lisätä vuorovaikutusta työyhteisössään.
Tutkimus pohjautuu teoreettiseen viitekehykseen, jossa pääkäsitteinä ovat esimiestyö, työmotivaatio ja motivoiminen. Tutkimuksessa käytetty tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto saatiin tekemällä kyselytutkimus kohdeorganisaatiossa. Kyselytutkimus suoritettiin myyntihenkilöstölle tehdyllä kyselylomakkeella, jonka kysymykset koskivat myyntihenkilöstön työmotivaatiota ja henkilöstön lähimmän esimiehen vaikutusta siihen. Tutkimusaineiston analysoimisella päästiin tutkimuksen tavoitteeseen, kehitysehdotuksien tuottamiseen Aleksi 13 tavaratalolle.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että Aleksi 13 tavaratalon esimies voi motivoida myyntihenkilöstöä paremmin pyrkimällä kehittämään omaa ja myyntihenkilöstön keskinäistä kanssakäymistä. Esimiehen tulisi antaa enemmän positiivista ja rakentavaa palautetta, kannustaa työntekijöitä, sekä selkeyttää tavoitteita ja yhteisiä toimintatapoja. Tiedonkulun, tasa-arvon ja yhteishengen edistäminen työyhteisössä koettiin tärkeinä kehityskohteina. Tutkimuksen tuloksien yhteenvedoksi saadaan, että esimiehen tulisi lisätä vuorovaikutusta työyhteisössään.