Imagotutkimus - Case Länsi-Uudenmaan ammattikoulutuskuntayhtymä
Rannisto, Sari (2010)
Rannisto, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110714215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110714215
Tiivistelmä
Tämä työ oli toimeksiantotutkimus ja tarkoituksena oli selvittää Länsi-Uudenmaan ammattikoulutuskuntayhtymän imago opiskelija-asiakkaiden keskuudessa. Tavoitteena oli myös selvittää, kuinka yhdenmukaiset koulutusorganisaatioiden imagot olivat ja mitä eroja löydettiin. Tutkimuksen kohderyhminä olivat ammattikoulutuskuntayhtymän kaksi koulutusorganisaatiota: Innofocus, Länsi-Uudenmaan aikuiskoulutuskeskus sekä Länsi-Uudenmaan koulutuskeskus, LUKK.
Teorioiden keskeisinä osina selvitettiin imagon sekä odotetun ja koetun palvelun laadun rakentumista. Teoriaosuudessa selvitettiin myös, kuinka palvelun laatu vaikuttaa organisaation imagoon.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Strukturoituihin kysymyksiin vastattiin Extranetin kautta ja kysely toteutettiin maalis- huhtikuussa 2010. Tutkimuksella selvitettiin opiskelija-asiakkaiden mielikuvia ja mielipiteitä koulutusorganisaationsa toiminnoista koetun palvelun laadun näkökulmasta.
Tutkimustulosten mukaan aikuisopiskelijoiden mielestä omaa koulutusorganisaatiotansa kuvaavia mielikuvatekijöitä olivat työelämäläheisyys, joustavuus, tunnettuus ja tasokas kouluttaja. Aikuisten mielestä opettajien ammattitaito oli erittäin hyvä, he kokivat myös koulutusorganisaationsa kaikki toiminnot pääsääntöisesti hyvinä tai erittäin hyvinä. Joitakin kehittämiskohteita kuitenkin löytyi.
Nuorisopuolen vastaajat yhdistivät vahvimmin omaan koulutusorganisaatioonsa työelämäläheisyyden, käytännönläheisyyden ja yhteistyökykyisyyden. Verrattaessa saatuja tuloksia vuonna 2004 tehtyyn imagotutkimukseen, nuoriso-opiskelijoiden mielipiteet organisaatiostaan ovat pysyneet pääsääntöisesti ennallaan. Kurssitarjontaa ja opettajien ammattitaitoa pidettiin hyvänä, mielipiteet opetusvälineistä olivat parantuneet, mutta muissa toiminnoissa nähtiin kehittämisen tarvetta.
Teorioiden keskeisinä osina selvitettiin imagon sekä odotetun ja koetun palvelun laadun rakentumista. Teoriaosuudessa selvitettiin myös, kuinka palvelun laatu vaikuttaa organisaation imagoon.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Strukturoituihin kysymyksiin vastattiin Extranetin kautta ja kysely toteutettiin maalis- huhtikuussa 2010. Tutkimuksella selvitettiin opiskelija-asiakkaiden mielikuvia ja mielipiteitä koulutusorganisaationsa toiminnoista koetun palvelun laadun näkökulmasta.
Tutkimustulosten mukaan aikuisopiskelijoiden mielestä omaa koulutusorganisaatiotansa kuvaavia mielikuvatekijöitä olivat työelämäläheisyys, joustavuus, tunnettuus ja tasokas kouluttaja. Aikuisten mielestä opettajien ammattitaito oli erittäin hyvä, he kokivat myös koulutusorganisaationsa kaikki toiminnot pääsääntöisesti hyvinä tai erittäin hyvinä. Joitakin kehittämiskohteita kuitenkin löytyi.
Nuorisopuolen vastaajat yhdistivät vahvimmin omaan koulutusorganisaatioonsa työelämäläheisyyden, käytännönläheisyyden ja yhteistyökykyisyyden. Verrattaessa saatuja tuloksia vuonna 2004 tehtyyn imagotutkimukseen, nuoriso-opiskelijoiden mielipiteet organisaatiostaan ovat pysyneet pääsääntöisesti ennallaan. Kurssitarjontaa ja opettajien ammattitaitoa pidettiin hyvänä, mielipiteet opetusvälineistä olivat parantuneet, mutta muissa toiminnoissa nähtiin kehittämisen tarvetta.