Flash mob - väkeä tyhjästä : case: Nelosen Dance-ohjelman markkinointitempaukset
Siitari, Ilkka; Lumiainen, Antti (2011)
Siitari, Ilkka
Lumiainen, Antti
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101311883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101311883
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee yllätyksellisten flash mob -tempausten hyödyntämistä televisiosarjojen markkinoinnissa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi viisi flash mob -tanssitempausta, jotka järjestettiin 220 vapaaehtoisen voimin viidellä eri paikkakunnalla: Raisiossa, Lahdessa, Tampereella, Espoossa ja Helsingissä. Tempaukset toteutettiin elokuussa 2010 Nelonen Media Oy:n toimeksiantona ja niillä mainostettiin uuden Dance-tositelevisio-ohjelman alkamista.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan. Teoriaosuudessa perehdytään tapahtumanjärjestämisen ja tapahtumamarkkinoinnin teoriaan sekä sosiaalisen median käyttämiseen tapahtumamarkkinoinnissa. Toiminnallisessa osiossa kerrotaan suunnitteluvaiheesta, vapaaehtoisten rekrytoinnista ja tempausten toteuttamisesta.
Tempaukset videokuvattiin ja ladattiin YouTube-videopalveluun, jossa videot keräsivät yhteensä yli 10 000 katselukertaa neljän ensimmäisen kuukauden aikana. Printtimediassa tempaukset saivat näkyvyyttä Turun Sanomissa ja Uudessa Lahdessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda sarjalle lisänäkyvyyttä minimaalisella budjetilla ja tutkia, kuinka flash mobit toimivat televisiosarjan markkinoinnissa. Tavoitteet saavutettiin niin tekijöiden kuin toimeksiantajankin näkökulmasta. Tempaukset onnistuivat hyvin odotuksiin nähden ja toivat positiivista näkyvyyttä Dance-ohjelmalle ja Neloselle. Myös tapahtumapaikkoina toimineet kauppakeskukset ja vapaaehtoiset tanssikoulut ja -ryhmät olivat erittäin tyytyväisiä toteutuksiin.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan. Teoriaosuudessa perehdytään tapahtumanjärjestämisen ja tapahtumamarkkinoinnin teoriaan sekä sosiaalisen median käyttämiseen tapahtumamarkkinoinnissa. Toiminnallisessa osiossa kerrotaan suunnitteluvaiheesta, vapaaehtoisten rekrytoinnista ja tempausten toteuttamisesta.
Tempaukset videokuvattiin ja ladattiin YouTube-videopalveluun, jossa videot keräsivät yhteensä yli 10 000 katselukertaa neljän ensimmäisen kuukauden aikana. Printtimediassa tempaukset saivat näkyvyyttä Turun Sanomissa ja Uudessa Lahdessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda sarjalle lisänäkyvyyttä minimaalisella budjetilla ja tutkia, kuinka flash mobit toimivat televisiosarjan markkinoinnissa. Tavoitteet saavutettiin niin tekijöiden kuin toimeksiantajankin näkökulmasta. Tempaukset onnistuivat hyvin odotuksiin nähden ja toivat positiivista näkyvyyttä Dance-ohjelmalle ja Neloselle. Myös tapahtumapaikkoina toimineet kauppakeskukset ja vapaaehtoiset tanssikoulut ja -ryhmät olivat erittäin tyytyväisiä toteutuksiin.